Konspekty zajęć 2018/2019


Konspekty zajęć 2018/2019


Edukacja Wczesnoszkolna
Scenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej

Krąg tematyczny:  Podróże małe i duże
Temat:  Wędrówki po Polsce

CELE – PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
– głośno czyta tekst informacyjny (TIK)
– odczytuje z mapy nazwy wybranych miast, rzek i gór (TIK)
– rozróżnia krajobrazy Polski i nazywa zwierzęta typowe dla danego regionu (TIK)
– wypowiada się na temat swojej miejscowości
– wykonuje obliczenia, oblicza sumy i różnice, licząc pełnymi dziesiątkami
– współpracuje w grupie, wykonując plakat
– rozróżnia kolory w j. obcym (j. angielski)

PLAN ZAJĘĆ
1. Wędrówki po Polsce – praca z mapą. Rozwiązywanie zadań matematycznych.
2. Polskie klimaty – praca z tekstem informacyjnym.
3. Jak możemy wypoczywać i w co się bawić? – podawanie własnych propozycji.
4. Polskie krajobrazy – ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
5. Miejsca bliskie sercu – swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące ich miejscowości.
6. „Poruszamy się ulicami naszego miasta” – zabawa ruchowa.
7. To warto zobaczyć – grupowe wykonanie plakatu.
8. Podsumowanie zajęć: zabawa „Prawda – fałsz”.


PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Wędrówki po Polsce – praca z mapą.
• Nauczyciel informuje, że dziś zabiera dzieci w podróż po pięknym kraju. Jakim? Dzieci dowiedzą się gdy rozwiążą zagadkę matematyczną: należy uporządkować liczby 90, 60, 20, 100, 40, 70 rosnąco, a z liter napisanych na odwrocie kartek z liczbami K L P A O S ułożyć hasło POLSKA
• Nauczyciel mówi: Odwiedzimy różne zakątki kraju. Do każdego z nich musimy dojechać, więc
potrzebne są nam bilety na podróż. Każde dziecko otrzymuje karteczkę (karteczki w kolorach
żółtym-yellow, niebieskim-blue, pomarańczowym-orange, czerwonym-red).
• Oglądanie mapy Polski.
Próby dopasowania kolorów biletów do miejsc na mapie Polski: niebieski – jeziora i rzeki,
pomarańczowy – góry, czerwony – duże miasta, morze – żółty. Nauczyciel wyjaśnia, że dla odróżnienia od jezior morze będzie oznaczone kolorem żółtym, ponieważ nad morzem jest plaża z żółtym piaskiem.
• Podróż w nieznane przy piosence „Jedzie pociąg”.
Dzieci stają jedno za drugim, tworząc pociąg, i wyruszają w podróż – przemieszczają się po klasie, w której są rozłożone plansze z napisami GÓRY, MORZE, JEZIORA, MIASTA, a wokół nich – widokówki i zdjęcia przedstawiające różne krajobrazy. Pociąg zatrzymuje się na kolejnych stacjach. Dzieci, które mają bilety w odpowiednim kolorze, wysiadają. Wybierają spośród zgromadzonych ilustracji tylko widokówki i zdjęcia dotyczące miejsca, do którego dojechały.
• Prezentacja wybranych widokówek i zdjęć, próba uzasadnienia wyboru.
• Pokazywanie wybranych miejsc na mapie Polski – odczytywanie nazw Morze Bałtyckie, Wisła,
Odra, Kraków, Warszawa, Gdańsk, Tatry.
2. Polskie klimaty – praca z tekstem informacyjnym.
• Głośne czytanie tekstu „Wędrówki po Polsce” przez chętne dzieci.
• Udzielanie odpowiedzi na pytania, np. Skąd i dokąd sięga Polska? Jakie krajobrazy można
tu zobaczyć? Co zajmuje duży obszar naszego kraju? Gdzie mieszkają ludzie? Co można robić
nad morzem? Co można robić nad jeziorami? Czego dostarczają nam górskie wędrówki?
3. Jak możemy wypoczywać i w co się bawić? – podawanie własnych propozycji.
• Każdy osobno ustala, w jaki sposób można spędzić czas nad morzem, nad jeziorami,
w górach, w mieście.
4. Polskie krajobrazy – ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
• Swobodne wypowiedzi o zaletach pobytu nad morzem, nad jeziorem, w górach oraz o atrakcjach poszczególnych regionów Polski – tych, gdzie są jeziora, morze, góry – odwołanie się
do doświadczeń dzieci.
• Czytanie tekstów informacyjnych na temat różnych krajobrazów.
• Zaznaczanie wyrazów kojarzących się z wycieczką krajoznawczą. Podawanie własnych propozycji.
• Praca z mapą Polski.
– Analiza słuchowo-wzrokowa wyrazów. Budowanie modeli wyrazów ze spółgłoskami miękkimi. Pisanie nazwy rzeki – zwrócenie uwagi na wielką literę.
– Pisanie nazw miast Warszawa, Kraków – wielka litera w pisowni nazw miast.
• Swobodne wypowiedzi na temat zwierząt, które można spotkać nad morzem i w górach.
• Rozpoznawanie żyjących w Polsce dzikich zwierząt, wysłuchanie ciekawostki na temat bielika.
5. Miejsca bliskie sercu – swobodne wypowiedzi dzieci o ich miejscowości.
• Składanie z części (z tylu części, ilu jest uczniów) drogowskazu z nazwą miejscowości uczniów,
naklejenie go na kartkę, odczytanie nazwy miejscowości.
6. „Poruszamy się ulicami naszego miasta” – zabawa ruchowa.
Nauczyciel pokazuje nazwę ulicy, a dzieci głośno ją czytają. Następnie nauczyciel pokazuje kartonik z dowolną liczbą – tyle kroków mają wykonać dzieci, żeby dojść do wskazanej ulicy.
9. To warto zobaczyć – grupowe wykonanie plakatu.
• Dzieci pracują w 5-, 6-osobowych grupach. Ze zgromadzonych materiałów ilustracyjnych wykonują plakat zachęcający do odwiedzenia ich miejscowości (lub wybranego miejsca w Polsce).
• Prezentacja i omówienie plakatów.
10. Podsumowanie zajęć: zabawa „Prawda – fałsz”.
• Dzieci stają w dwóch rzędach na jednej linii naprzeciwko dwóch krzesełek z przyklejonymi
kartkami TAK, NIE. Nauczyciel mówi krótkie zdania, np. Woda morska jest słona. Warszawa
to stolica Polski. Kraków to wieś. Członkowie grupy decydują, czy zdanie jest prawdziwe czy
fałszywe, a jej przedstawiciel siada na odpowiednim krzesełku. Grupa, która zajmie właściwe
miejsce, zdobywa punkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie więcej punktów.
• Kończenie zdania: Dzisiaj nauczyłam się/nauczyłem się…

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
PZ cz. 4 s. 48–49, Z cz. 4 s. 44–46, PM cz. 2 s. 46, M cz. 2 s. 75, kartoniki z liczbami,
kolorowe karteczki, nagranie piosenki „Jedzie pociąg”, plansze z określeniami GÓRY, MORZE,
JEZIORA, MIASTA, arkusze z nazwami regionów Polski, pocięte kartki z bloku rysunkowego,
kredki, kartki z fragmentami nazwy miejscowości, klej, karton, kartoniki z nazwami ulic i liczbami, duże arkusze kartonu, taśma klejąca, nożyczki, kartki z napisami TAK, NIE, materiały reklamujące miejscowość uczniów.

Edukacja Wczesnoszkolna

           
Agnieszka Stachura
Scenariusz lekcji o ochronie środowiska
Temat: Ochrona środowiska- zaczynam od siebie.

Klasa: I

Czas: ok. 90 min

Cele zajęć:

- refleksja nad zachowaniami społeczeństwa, wpływem działalności gospodarczej  na środowisko naturalne,
- zapoznanie z głównymi problemami ekologicznymi na Ziemi,
- ukazanie zależności pomiędzy kulturą i dojrzałością społeczeństwa, a zachowaniami na rzecz środowiska
- upowszechnianie zachowań proekologicznych.

Metody i techniki:
-kula śniegowa,
-głośne czytanie tekstu,
-pogadanka,
-praca zbiorowa, indywidualna,
-zajęcia plastyczne,
-oglądanie filmu,
-gry edukacyjne,

Przebieg zajęć:
1.       Wprowadzenie:
Sałatka owocowa-kto tak jak ja...(lubi kiedy świeci słońce, lubi spacery po lesie, opalać się na plaży, piknik na kolorowej i pachnącej łące)- uczniowie wstają z krzesełek jeśli zgadzają się z osobą prowadzącą.
Segregujemy śmieci- Uczniowie otrzymują ciężarówkę i kartoniki, które muszą umieścić  w odpowiednim koszu.- Przypomnienie zasad segregacji śmieci. Wstęp do tematu głównego.
  1. Część główna:
1.Praca w grupach- metodą kuli śniegowej
Nauczyciel przypina na tablicę napis: Ochrona Środowiska.
Uczniowie- w grupach 3 osobowych uzupełniają  czterema  swoimi pomysłami(skojarzeniami) kartkę z hasłem: Ochrona środowiska to- dwie grupy łączą się i wybierają wspólnie 4 najlepsze odpowiedzi do tego samego hasła. Na końcu pracuje razem cała klasa i wspólnie dokonują ostatecznego wyboru, z czym kojarzy im się dane pojęcie. Zapisanie odpowiedzi  na tablicy.
2.Odczytanie definicji Ochrony Środowiska przez nauczyciela. Wspólne porównywanie określeń pojawiających się w definicji i pomysłami uczniów.
Definicja:  Ochrona środowiska - to wszystkie działania, które człowiek podejmuje na rzecz zachowania środowiska naturalnego w jak najlepszym stanie. Ochrona środowiska to zarówno naprawianie wyrządzonych już w tym obszarze szkód, jak i zaniechanie destrukcyjnych posunięć względem wszystkich ożywionych i nieożywionych elementów przyrody.
Do działań O.Ś.  zaliczmy, m.in. prace nad metodami ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz wynajdywanie alternatywnych sposobów pozyskiwania energii (zamiast spalania węglaelektrownie wodne, wiatrowe i słoneczne). Bardzo istotne jest również przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód, zarówno w wyniku awarii statków i tankowców na morzach, jak i zatruwania rzek ściekami oraz toksynami. Posunięciem na rzecz ochrony środowiska jest tworzenie parków narodowych i krajobrazowych oraz rezerwatów przyrody, dzięki którym możliwe staje się zachowanie równowagi przyrodniczej i bioróżnorodności. Ochrona środowiska przyrodniczego wiąże się bowiem z próbą ocalenia ekosystemów oraz poszczególnych gatunków zwierząt i roślin. Dokonuje się tego również poprzez walkę z kłusownictwem, przemytem gatunków, wypieraniem gatunków rodzimych przez gatunki nowe czy niszczeniem siedlisk. Ochrona środowiska polega także na zaniechaniu wielu destrukcyjnych posunięć, na przykład wycinki lasów lub wypalania traw. Jej ważnym aspektem jest ponadto edukowanie społeczeństwa poprzez przedstawianie konsekwencji nadmiernej i destruktywnej eksploatacji zasobów naturalnych. Celem naukowców, ekologów i przyrodników jest uwrażliwienie jednostki na podejmowanie słusznych wyborów konsumpcyjnych, właściwe gospodarowanie odpadami i dbanie o środowisko przyrodnicze w swoim bezpośrednim otoczeniu. Ochrona środowiska w wymiarze indywidualnym zakłada chociażby prawidłową segregację i utylizację śmieci, wykorzystywanie produktów wielokrotnego użytku, oszczędzanie wody oraz energii elektrycznej, ograniczenie emisji spalin czy dokarmianie ptaków w okresie zimowym. https://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/ochrona-srodowiska
3.Wklejenie  definicji do zeszytu.
4. Obejrzenie filmu edukacyjnego– Ekologiczny dom
5. Na podstawie informacji zawartych w filmie, uczniowie wykreślają na kartach pracy zachowania nieprzychylne środowisku, które mogą mieć miejsce w domu. Wspólna analiza sytuacji przedstawionych na rysunku, wyciągniecie wniosków- jak każdy z nas może przyczynić się do dbania o środowisko.
6. Zagadka: Jak nazywamy święto,  które ma nam uświadamiać potrzebę dbania o środowisko, przypominać, że nasza planeta jest ważna? Kiedy je obchodzimy?  Dzień Ziemi- 22 kwietnia.
Czy znacie inne święta, dni lub akcje, które mówią nam o  ekologii? 
*Akcja Sprzątania Świata-17-20 września;
*Święto Drzewa- 10 października;
*Światowy Dzień Wody- 22marca;
*Światowy Dzień Ochrony Środowiska- 5 czerwca

7. Wspólna analiza wiersza „Nigdy pod słońcem” Dominiki Kłos.
8. Plansze o zagrożeniach dla środowiska. Przypomnienie, uzmysłowienie i zobrazowanie skali problemu: zanieczyszczenia plastikiem; rozkładania się odpadów; zagrożenia dla zwierząt morskich; krytycznie zagrożonych gatunków morskich.
  1. Zakończenie:
9. Gra online: Co jest ok?- Ekologia , na portalu edukacyjnym  superkid.pl
10. Zadanie domowe- wykonaj rysunek dowolną techniką płaską pod hasłem: Dbam o środowisko.
  1. Ewaluacja:
Nagrodzenie uczniów za aktywność oceną lub plusem.

Uczniowie wrzucają do pudełeczka buźki: smutną lub wesołą, w zależności od tego, jak podobały  im  się  zajęcia.
Edukacja Wczesnoszkolna



Konspekt zajęć

Data: 03.12.2018r.
Klasa: II
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Temat: Zmiany w przyrodzie późną jesienią. Głośne czytanie wiersza D. Gellner „Jesienią”-
            - omówienie nierealistycznych sytuacji. Wypowiedzi nt. funkcjonalności ubrania
            noszonego późną jesienią.
Cele:
- zapoznanie z tekstem wiersza,
- kształcenie umiejętności głośnego czytania,
- kształcenie umiejętności wskazywania w utworze sytuacji fantastycznych,
-  kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się na podany temat,
- kształtowanie zasad ubierania się stosownie do pogody.
Podstawa programowa:
- wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami,
zadaniami I.2.3,
- omawia przeczytane teksty i ilustracje I.2.4.
Metody: eksponujące- pokaz, słowne- pogadanka, praca z książką, programowe- z użyciem komputera, praktyczne- zajęć praktycznych, aktywizujące- hierarchizacji, drama.
Formy pracy: indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita.
Środki dydaktyczne: podręcznik, zdjęcia, pomoce graficzne, szaliki, chusty, kurtki, czapki,
rękawiczki, AT.
Przebieg zajęć:
1. Uczniowie siedzą w kręgu na dywanie, nauczyciel zadaje pytania:
    - Kiedy rozpoczyna się jesień?
    - Jakie są pory przejściowe jesieni?
    - Jaką mamy teraz porę przejściową?
2. N. prosi o podanie skojarzeń związanych z jesienią.
3. Podanie przez U. jesiennych miesięcy.
4. U. odczytują i przyporządkowują poszczególnym miesiącom jesieni podane przez N.      zjawiska przyrodnicze i pogodowe.
5. Podanie przez chętnych U. kolorów jesieni w języku angielskim oraz powtórzenie przez resztę klasy.
6. Zabawa „ Jesienny spacer” do czytanego przez N. wierszyka- rymowanki, a następnie powtarzanego przez U., pokaz zdjęć jesiennych krajobrazów na tablicy interaktywnej.
7. Zabawa „ Wiaterek, wiatr, wietrzysko”.
8. U. siedzą w ławkach,  N. pyta jaki powinien być strój na jesień, co zmienia się w naszym ubraniu w porównaniu z ubraniem na lato, dlaczego?
9. Zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność klasyfikacji ubrań „ Do jakiej pory roku pasuje?”.
10. Głośne czytanie przez U. wiersza „ Jesień”, wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów.
11. N. pyta jak autorka wiersza wyobraża sobie jesienną wymianę ubrań w szafie, jakie ubrania i w jaki sposób same wymieniają się w szafie, jak nazywa się taki sposób przedstawiania świata?
12. U. odszukują i odczytują fragmenty fantastyczne wiersza oraz te, które najbardziej się im podobają.
13. „ Jesienne ubrania”- zabawa ruchowa typu sałatka owocowa (na dywanie).
14. Wyścig klasowy- kto najszybciej włoży na siebie jesienne ubrania.
15. Zabawa dramowa „Modelki na wybiegu”- prezentacja jesiennej mody.
16. Modnie i praktycznie- prezentacja różnych sposobów wiązania szalików i chust dla chłopców i dziewcząt- propozycje dzieci.

                             Język polski

Scenariusz lekcji języka polskiego

Klasa V b

Temat: List z Egiptu z gramatyką w tle.

Cele wynikające z podstawy programowej:
uczeń
- rozpoznaje w wypowiedziach części mowy( liczebnik) i określa ich funkcję
 w tekście,
- stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych,
- potrafi rozpoznać określony typ liczebnika,
- pracuje z tekstem użytkowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

- porozumiewanie się w języku ojczystym: odczytanie treści e-maila,
 wypowiadanie się, budowanie zdań z dbałością o poprawność fleksyjną,
- świadomość i ekspresja kulturalna: przypomnienie historii pisma, rozpoznawanie poszczególnych znaków i typów pisma, utrwalenie pojęć i wiedzy historycznej związanej z kulturą starożytnego Egiptu,
- kompetencje społeczne: przełamanie barier związanych z publicznym wstępem
 ( udział w scence),
- uczenie się: efektywne gospodarowanie czasem, układanie notatki,
- matematyczne: czytanie wykresu, ukazanie związku pomiędzy matematyką
 i gramatyką, przypomnienie cyfr rzymskich
- wykorzystanie multibooka i materiałów internetowych
- porozumiewanie się w języku angielskim: odegranie scenki w języku angielskim
 ( utrwalenie słownictwa) , podanie liczb  w języku angielskim

Przebieg zajęć:

1.    Pokazanie uczniom trzech dokumentów zapisywanych pismem klinowym, hieroglifami i pismem alfabetycznym. Uczniowie identyfikują poszczególny typ pisma, krótko je charakteryzując.

2.    Podanie celów lekcji:
- odczytywanie hieroglifów
- poznanie nowej części mowy, która informuje o ilości i kolejności
- określenie jej funkcji
- rozpoznawanie liczebnika

3.    Zapisanie tematu lekcji.

4.    Analiza e- maila i podkreślenie liczebników – zad. 1a str. 97. (podręcznik)
5.    Uzupełnienie wniosku – zad. 1 b str. 97. (podręcznik)

6.    Wprowadzenie pojęcia liczebnik – notatka str. 98.

7.    Zadanie 2. str. 98. (podręcznik)

8.    Samodzielne redagowanie notatki.


9.    Odczytanie, przy użyciu liczebników, informacji z wykresu obrazującego warunki klimatyczne Egiptu. Określenie typu użytego liczebnika.

Pytania nauczyciela:
a)    W których z kolei miesiącach temperatura jest najwyższa?
b)    Ile jest miesięcy, w których temperatura jest najwyższa?
c)    W ilu miesiącach temperatura jest niższa niż 20 stopni Celsjusza?
d)    W którym miesiącu temperatura jest najniższa?

10.  Odegranie scenki w języku angielskim. Zapisanie słów, które są liczebnikami
 i przetłumaczenie ich na język polski.

11. Podsumowanie i utrwalenie – losowanie karteczek, na których są pytania dotyczące liczebnika, odpowiedzi uczniów nagradzane plusami.

12.   Zadanie domowe – zad. 1. a , 2., 3. str. 44 - ćwiczenia

Język polski
Scenariusz zajęć języka polskiego

Autor: Ewa Guzy
Klasa: IV b
Data: 30.01.2019.
2 h lekcyjne

Temat: Eksperci o potworach


Cele poznawcze:
              Uczeń: - wskazuje wartości w utworze i określa wartości ważne dla bohatera;
                           - odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, bałaganiarstwo – zamiłowanie do porządku, zdecydowanie – niepewność, agresja – opanowanie);
                            - rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej.

Cele kształcące:
              Uczeń: - charakteryzuje bohaterów w czytanych utworach;
                           - odnosi treść tekstów kultury do własnego doświadczenia;
                           - tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując
                             odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny;
                            - opracowuje hasła i ilustracje do małej encyklopedii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku ojczystym: odczytanie tekstów z podręcznika,
 wypowiadanie się na wskazany temat, elementy dyskusji, budowanie zdań z dbałością
o poprawność fleksyjną, umiejętność szukania i przetwarzania informacji;
- świadomość i ekspresja kulturalna:  pomysłowe wyrażanie myśli, doświadczeń i wyników pracy w grupach (karty informacyjne i ilustracje do encyklopedii), prezentowanie publicznie swoich efektów pracy;
- kompetencje społeczne i obywatelskie : kształtowanie relacji zespołowych, umiejętności współpracy, z poszanowaniem kolegów z zespołu;
- umiejętność uczenia się: efektywne gospodarowanie czasem, pisanie karty informacyjnej i  kilkuzdaniowej wypowiedzi,
- inicjatywność i przedsiębiorczość – kreatywność i planowanie działań w ramach zadania grupowego, umiejętność wyboru lidera i innych funkcji w zespole;
- wykorzystanie multibooka i materiałów internetowych;
- porozumiewanie się w języku angielskim – przypomnienie słówek tematycznie związanych z danym tygodniem.

Typ lekcji: ćwiczeniowa;

Metody dydaktyczne: stoliki ekspertów, heureza, elementy dyskusji;

Formy organizacyjne nauczania: praca jednostkowa, zbiorowa, praca w grupach;
Środki dydaktyczne: karty pracy z zadaniami dla grup (załącznik nr 1 ), arkusze A3, rysunki domowych potworów, papierowe muszki dla liderów grup;

Język polski


Scenariusz lekcji języka polskiego

Klasa VIII a

Temat: Czy to ma sens?...czyli jaką drogę wybrać, by zbliżyć się do doskonałości?.

Cele wynikające z podstawy programowej: uczeń
- ustala kolejność zdarzeń,
- określa problematykę poznanego tekstu (egzystencjalną) i poddaje ją refleksji,
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje, cytuje odpowiednie fragmenty,
- interpretuje dzieła sztuki,
- wykorzystuje w interpretacji dzieła literackiego odwołania do wartości uniwersalnych, związane z postawami religijnymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

- porozumiewanie się w języku ojczystym: czytanie ze zrozumieniem, interpretowanie - wybieranie informacji, wyrażanie opinii, wykorzystywanie pojęć w mowie i piśmie,
- świadomość i ekspresja kulturalna: doświadczanie uczuć związanych z malarstwem, wyrażanie opinii i refleksji, rozumienie wartości sztuki,
- kompetencje społeczne: współpraca, szacunek wobec rozmówcy, innych poglądów,
- uczenie się: samodzielna praca z utworem, efektywne gospodarowanie czasem, układanie notatki,
Matematyczne: przeliczanie dat, określanie wieku
- wykorzystanie Internetu do zdobycia informacji (zadanie domowe),
- porozumiewanie się w języku angielskim: wyszukiwanie i odczytanie informacji, tłumaczenie nazwy angielskiej.

Przebieg zajęć:

1.    Rozmowa wstępna na temat odmawiania sobie przyjemności (harcerskie „trzy pióra”, postanowienia adwentowe itp.). Wartościowanie.
2.    Ciche czytanie tekstu pt. „Święty Antoni, czyli o pierwszych pustelnikach”.
3.    Podawanie cech tekstu naukowego.
4.    Uzupełnianie informacji na temat analizowanego fragmentu.
5.    Zapisywanie wydarzeń na temat życia świętego Antoniego.
6.    Omówienie roli ascezy w życiu świętego.
7.    Opis i interpretacja dzieła Sassetty (https://www.nga.gov/)
8.    Zadanie domowe: obejrzeć film-reportaż Grzegorza Tkaczyka pt. „Bieszczady” (www.tvn24.pl). Poszukać informacji o współczesnym rozumieniu ascetyzmu (np. związki frazeologiczne, styl życia).

Język angielski


KONSPEKT LEKCJI

Szkoła:           Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Wodzisławiu Śl.
Przedmiot:     język angielski
Nauczyciel:    mgr Monika Tanżyna
Klasa:             IV a    
Data:              29.11.2018 r.


Temat: Poland is cool! Kraje i narodowości - lekcja kulturowa.


Cel ogólny: poszerzenie wiadomości uczniów o elementy wiedzy o Polsce oraz nazwy geograficzne


Cele szczegółowe:
Ø  wiadomości – uczeń:
- zna nazwy krajów sąsiadujących z Polską
- zna nazwy narodowości innych krajów
- zna stolicę i flagę Polski
- zna walutę Polski


Ø  umiejętności – uczeń:
- odpowiada na proste pytania
- potrafi podać odpowiedź na pytanie zgodnie z usłyszanym nagraniem
- potrafi wskazać na mapie kraje sąsiadujące z Polską
- rozumie ogólny sens usłyszanego dialogu
- uzupełnia tabelkę z nazwami krajów i narodowości
- poprawnie wymawia słownictwo
- rozumie polecenia nauczyciela i odpowiednio na nie reaguje


Realizacja podstawy programowej:
            I.2, I.8, I.14, II.2, II.5, III.4, III.5, IV.2, IV.3, VI.3, VII.3, IX.1, X, XII

Metody pracy:
Ø  praca z podręcznikiem
Ø  powtórzenia chóralne
Ø  metody aktywizujące

Formy pracy:
Ø  praca z całą klasą
Ø  praca indywidualna

Środki dydaktyczne: podręcznik, nagrania MP3, mapa konturowa Polski i krajów sąsiadujących (tablica interaktywna), karty pracy – tabelka z nazwami państw i narodowości


Przebieg zajęć:

  1. Powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
  2. Przypomnienie słówek ćwiczonych w ramach kompetencji językowych.
  3. Wprowadzenie uczniów w temat zajęć.
  4. Wysłuchanie dialogu z nagrania i udzielenie odpowiedzi na pytania do dialogu.
  5. Zapoznanie uczniów z nazwami państw sąsiadujących z Polską oraz podpisanie mapki z wykorzystaniem mapy Polski na tablicy interaktywnej.
  6. Dopasowanie odpowiedzi do pytań o Polsce i wysłuchanie dalszej części dialogu w celu sprawdzenia odpowiedzi.
  7. Uzupełnienie tabelki – narodowości krajów sąsiadujących z Polską (interaktywna tablica).
  8. Wyjaśnienie i zapisanie zadania domowego.
Podsumowanie i ewaluacja lekcji.

Muzyka


03.12.2018r.

Klasa V a

Muzyka


Temat: Forma ABA i ABA1.

Cele wynikające z podstawy programowej:
Uczeń:
        wykonuje Śpiewankę ABA,
        wyjaśnia znaczenie pojęć forma ABA i ABA1.
Metody i formy:
        śpiewanie,
        granie na instrumencie,
        aktywne słuchanie muzyki,
        tworzenie,
        praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
        podręcznik Lekcja muzyki 5 (str.38-41),
        płyta Lekcja muzyki 5,
        flet.


Kształtowane kompetencje kluczowe:
1.      Porozumiewanie się w języku ojczystym; czytanie ze zrozumieniem, odczytywanie i nazywanie nut.
2.      Porozumiewanie się w języku obcym; muzyczne przywitanie, tłumaczenie nazwy.
3.      Matematyczne; określenie wieku, przeliczenie dat.
4.      Cyfrowe/informatyczne; wykorzystanie tablicy – zapis gamy C-dur.
5.      Umiejętność uczenia się; układanie schematów ABA z przyborów, rozróżnianie fragmentów formy ABA i ABA1, efektywne gospodarowanie czasem.
6.      Społeczne; współpraca w grupie, tolerancja i szacunek wobec siebie, autoprezentacja.
7.      Inicjatywa i przedsiębiorczość; wykonanie zadania zgodnie z instrukcją.
8.      Świadomość i ekspresja kulturalna; poznanie utworu F. Chopina – uwrażliwienie na piękno utworu, eksperymentowanie z rytmem, dźwiękiem,głosem i ruchem.


Przebieg lekcji:

1. Muzyczne przywitanie, podanie tematu lekcji.
2. Przypomnienie pojęcia forma muzyczna oraz forma AB.
3. Nauka Śpiewanki ABA (podręcznik str.38)
a.) nauczyciel prezentuje utwór,
b.) dzieci uczą się piosenki,
c.) prowadzący i uczniowie wspólnie śpiewają całą piosenkę.
4. Wykonanie Śpiewanki ABA z akompaniamentem gestodźwiękowym (podręcznik ćw. 1).
5. Omówienie formy ABA (zapis w zeszycie).
6. Wysłuchanie Walca Des – dur Fryderyka Chopina  połączone z realizacją polecenia (rozpoznawanie części A i B w utworze), podręcznik str. 39.
7. Wykonanie zadania – uczniowie grają na fletach melodię Śpiewanki ABA ze zmodyfikowanym
     zakończeniem. Omówienie formy ABA1 (zapis w zeszycie).
8. Układanie schematów formy ABA z przyborów szkolnych. Następnie przekształcanie go w formę
    ABA1.
9. Wykonanie melodii Rośnie jabłoń w sadzie oraz analiza jego formy:
- uczniowie ćwiczą poszczególne fragmenty, a po ich opanowaniu grają cały utwór.
- po wykonaniu melodii odpowiadają na pytania:
  Czy melodia Rośnie jabłoń w sadzie ma budowę ABA czy ABA1?
  W którym takcie melodii Rośnie jabłoń w sadzie zaczyna się część B, a w którym powraca do części A?
10. Zabawa z podziałem na grupy – uczniowie wykonują zadania zgodnie z wylosowaną instrukcją.

Język angielski

Scenariusz lekcji z języka angielskiego


Klasa VIII a

Temat: Have you ever been to Paris? - utrwalenie konstrukcji czasu Present Perfect.

Cele wynikające z podstawy programowej: uczeń

         Uczeń zna okoliczności stosowania czasu Present Perfect i Past Simple
         Uczeń zna odmianę czasowników nieregularnych (past simple i past participle)
         Uczeń potrafi zbudować zdania w obydwu czasach
         Uczeń potrafi wymienić określniki czasu
         Uczeń potrafi opowiedzieć o swoich dotychczasowych doświadczeniach ( stosując czas Present Perfect) oraz potrafi opowiedzieć o konkretnych wydarzeniu z przeszłości (Past Simple)

Kształtowane kompetencje kluczowe:

         porozumiewanie się w języku polskim: czytanie ze zrozumieniem, wybieranie informacji,  wyrażanie opinii, wykorzystywanie pojęć w mowie i piśmie
         porozumiewanie się w językach obcych: rozumienie ze słuchu,mówienie, czytanie i pisanie
         kompetencje matematyczne: zdolność logicznego myślenia – gra four in row , posługiwanie się symbolami matematycznymi (trójkąt, prostokąt, koło)
         kompetencja informatyczne: wykorzystanie internetu do zdobycia informacji (zadanie domowe)
         uczenie się: samodzielna praca z tekstem, efektywne gospodarowanie czasem,układanie zdań z użyciem czasu Present Perfect
         kompetencje społeczne: współpraca, szacunek wobec rozmówcy
         przedsiębiorczość: uczeń zdobywa punkty (gra four in row )
         świadomość i ekspresja kulturalna:

Przebieg zajęć:
1.     Przywitanie, sprawdzenie obecności i wyjaśnienie uczniom celu lekcji
2.     Rozmowa wstępna dotycząca budowy i zastosowania czasu Present Perfect i Past Simple (określenia czasu, przykłady zdań)
3.     Podział uczniów na 6-osobowe grupy oraz rozdanie kopert, w których znajdują się karteczki wcześniej przygotowane przez nauczyciela z  czasownikami nieregularnymi. Zadaniem grupy jest jak najszybsze utworzenie poprawnej odmiany. Grupa, która wygra konkurencje zdobywa punkty.
4.     Zabawa four in row polega na tym, że uczniowie muszą kolejno w grupach tworzyć  poprawne gramatycznie zdania w czasie Present Perfect i Past Simple. Zabawa ma na celu utrwalenie konstrukcji czasu Present Perfect i Past Simple.
5.     Praca indywidualna – gra bingo. Zadanie ucznia polega na ułożeniu w linii poziomej wylosowanych czasowników. Najszybszy gracz wykrzykuje BINGO! Wygrywa zdobywając punkty.
6.     Zadanie domowe: wysłuchać piosenki „Perfect” Eda Sheerana i uzupełnić luki, dla chętnych podkreślić czas Present Perfect w tekście.
7.     Ewaluacja zajęć: uczniowie zakreślają poziom swojej wiedzy na karcie (termometr) po ukończonych zajęciach.

Przyroda 
Konspekt lekcji przyrody w klasie 4a w dniu 05.11.18r.

Temat lekcji: Obserwujemy pogodę.

Cel ogólny
Uświadomienie  uczniom, że pogoda jest zawsze, zmieniają się tylko jej składniki.

Cele szczegółowe
 Uczeń:
         wyjaśnia znaczenie terminu: pogoda,
         wymienia  składniki kształtujące pogodę,
         wymienia rodzaje opadów i osadów atmosferycznych,
·         podaje nazwy podstawowych rodzajów chmur,
·         podaje typy zachmurzenia,
·         zna symbole składników pogody,
·         odczytuje prognozę pogody przedstawioną za pomocą  symboli,
         charakteryzuje poszczególne składniki pogody,
         podaje jednostki, którymi określa się wybrane składniki  każdego  składnika  pogody,
         wyjaśnia różnice między opadami a osadami,
         rozróżnia typy chmur i określa zachmurzenie,
·         dostrzega związek między kierunkiem wiatru a ośrodkami wyżowymi  i niżowymi,
·         dostrzega zależności pomiędzy temperaturą powietrza a ciśnieniem atmosferycznym,
·         dostrzega zależności miedzy wilgotnością powietrza a tworzeniem opadów,
·         wciela się w rolę prezentera pogody – przedstawia prognozę pogody, posługując się własną lub inną, dowolną mapą pogody.

Forma pracy
Indywidualna, grupowa.
Metody
Prezentacja multimedialna z elementami pogadanki.
Środki dydaktyczne
Laptop lub komputer, rzutnik multimedialny, termometr, prezentacja multimedialna 

Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel  proponuje burzę  mózgów. Uczniowie wymieniają skojarzenia związane ze słowem pogoda, na tej podstawie wspólnie z nauczycielem formułują definicję pogody.
Faza realizacyjna
Nauczyciel włącza prezentację. Po jej obejrzeniu  prosi o pozostawianie na tablicy wyłącznie składników pogody i dopisanie tych składników, których ewentualnie brakuje. Wyznaczeni uczniowie porządkują zapisy na tablicy.
Wybrani uczniowie odczytują wartości temperatury i ciśnienia z barometru ( schemat) i termometru – przyrząd, który każdy z uczniów bierze do ręki i stara się odczytać odpowiednią wartość w stopniach Celsjusza.
Następnie uczniowie dzielą się na grupy i wypełniają karty pracy. Mają na to 10–15 minut. Praca poszczególnych grup będzie oceniana, żeby lepiej zmotywować uczniów do pracy.
Faza podsumowująca
Prezentacja wyników pracy grupowej i ocena.
Zadanie domowe
Opracuj prognozę pogody na podstawie  mapki otrzymanej mapki synoptycznej, którą należy wkleić do zeszytu.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz