Konspekty zajęć 2018/2019
Edukacja Wczesnoszkolna
Scenariusz zajęć z edukacji
wczesnoszkolnej
Krąg
tematyczny: Podróże małe i duże
Temat:
Wędrówki po Polsce
CELE –
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
– głośno czyta tekst informacyjny (TIK)
– odczytuje z mapy nazwy wybranych miast, rzek i gór (TIK)
– rozróżnia krajobrazy Polski i nazywa zwierzęta typowe dla
danego regionu (TIK)
– wypowiada się na temat swojej miejscowości
– wykonuje obliczenia, oblicza sumy i różnice, licząc pełnymi
dziesiątkami
– współpracuje w grupie, wykonując plakat
– rozróżnia kolory w j. obcym (j. angielski)
PLAN ZAJĘĆ
1. Wędrówki po Polsce – praca z mapą. Rozwiązywanie zadań
matematycznych.
2. Polskie klimaty – praca z tekstem informacyjnym.
3. Jak możemy wypoczywać i w co się bawić? – podawanie własnych
propozycji.
4. Polskie krajobrazy – ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
5. Miejsca bliskie sercu – swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące
ich miejscowości.
6. „Poruszamy się ulicami naszego miasta” – zabawa ruchowa.
7. To warto zobaczyć – grupowe wykonanie plakatu.
8. Podsumowanie zajęć: zabawa „Prawda – fałsz”.
|
PRZEBIEG
ZAJĘĆ
1. Wędrówki po
Polsce – praca z mapą.
• Nauczyciel informuje, że dziś zabiera dzieci w podróż po
pięknym kraju. Jakim? Dzieci dowiedzą się gdy rozwiążą zagadkę matematyczną:
należy uporządkować liczby 90, 60, 20, 100, 40, 70 rosnąco, a z liter
napisanych na odwrocie kartek z liczbami K
L P A O S ułożyć hasło POLSKA
|
• Nauczyciel mówi: Odwiedzimy różne
zakątki kraju. Do każdego z nich musimy dojechać, więc
potrzebne są nam bilety na podróż. Każde dziecko
otrzymuje karteczkę (karteczki w kolorach
żółtym-yellow,
niebieskim-blue, pomarańczowym-orange, czerwonym-red).
• Oglądanie mapy Polski.
Próby dopasowania kolorów biletów do miejsc na mapie Polski:
niebieski – jeziora i rzeki,
pomarańczowy – góry, czerwony – duże miasta, morze – żółty.
Nauczyciel wyjaśnia, że dla odróżnienia od jezior morze będzie oznaczone
kolorem żółtym, ponieważ nad morzem jest plaża z żółtym piaskiem.
• Podróż w nieznane przy piosence „Jedzie pociąg”.
Dzieci stają jedno za drugim, tworząc pociąg, i wyruszają w
podróż – przemieszczają się po klasie, w której są rozłożone plansze z napisami
GÓRY, MORZE, JEZIORA, MIASTA, a wokół nich –
widokówki i zdjęcia przedstawiające różne krajobrazy. Pociąg zatrzymuje się na
kolejnych stacjach. Dzieci, które mają bilety w odpowiednim kolorze, wysiadają.
Wybierają spośród zgromadzonych ilustracji tylko widokówki i zdjęcia dotyczące
miejsca, do którego dojechały.
• Prezentacja wybranych widokówek i zdjęć, próba uzasadnienia
wyboru.
• Pokazywanie wybranych miejsc na mapie Polski – odczytywanie
nazw Morze Bałtyckie, Wisła,
Odra, Kraków, Warszawa, Gdańsk,
Tatry.
2. Polskie klimaty – praca z tekstem
informacyjnym.
• Głośne czytanie tekstu „Wędrówki po Polsce” przez chętne
dzieci.
• Udzielanie odpowiedzi na pytania, np. Skąd i dokąd sięga Polska? Jakie krajobrazy można
tu zobaczyć? Co zajmuje duży obszar
naszego kraju? Gdzie mieszkają ludzie? Co można robić
nad morzem? Co można robić nad
jeziorami? Czego dostarczają nam górskie wędrówki?
3. Jak możemy
wypoczywać i w co się bawić? – podawanie własnych propozycji.
• Każdy osobno ustala, w jaki sposób można spędzić czas nad
morzem, nad jeziorami,
w górach, w mieście.
4. Polskie krajobrazy
– ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
• Swobodne wypowiedzi o zaletach pobytu nad morzem, nad
jeziorem, w górach oraz o atrakcjach poszczególnych regionów Polski – tych,
gdzie są jeziora, morze, góry – odwołanie się
do doświadczeń dzieci.
• Czytanie tekstów informacyjnych na temat różnych krajobrazów.
• Zaznaczanie wyrazów kojarzących się z wycieczką krajoznawczą.
Podawanie własnych propozycji.
• Praca z mapą Polski.
– Analiza słuchowo-wzrokowa wyrazów. Budowanie modeli wyrazów ze
spółgłoskami miękkimi. Pisanie nazwy rzeki – zwrócenie uwagi na wielką literę.
– Pisanie nazw miast Warszawa, Kraków
–
wielka litera w pisowni nazw miast.
• Swobodne wypowiedzi na temat zwierząt, które można spotkać nad
morzem i w górach.
• Rozpoznawanie żyjących w Polsce dzikich zwierząt, wysłuchanie
ciekawostki na temat bielika.
5. Miejsca bliskie
sercu – swobodne wypowiedzi dzieci o ich miejscowości.
• Składanie z części (z tylu części, ilu jest uczniów)
drogowskazu z nazwą miejscowości uczniów,
naklejenie go na kartkę, odczytanie nazwy miejscowości.
6. „Poruszamy się
ulicami naszego miasta” – zabawa ruchowa.
Nauczyciel pokazuje nazwę ulicy, a dzieci głośno ją czytają.
Następnie nauczyciel pokazuje kartonik z dowolną liczbą – tyle kroków mają
wykonać dzieci, żeby dojść do wskazanej ulicy.
9. To warto zobaczyć
– grupowe wykonanie plakatu.
• Dzieci pracują w 5-, 6-osobowych grupach. Ze zgromadzonych
materiałów ilustracyjnych wykonują plakat zachęcający do odwiedzenia ich
miejscowości (lub wybranego miejsca w Polsce).
• Prezentacja i omówienie plakatów.
10. Podsumowanie
zajęć: zabawa „Prawda – fałsz”.
• Dzieci stają w dwóch rzędach na jednej linii naprzeciwko dwóch
krzesełek z przyklejonymi
kartkami TAK, NIE. Nauczyciel mówi krótkie zdania, np. Woda morska jest słona. Warszawa
to stolica
Polski. Kraków to wieś. Członkowie grupy decydują, czy zdanie jest prawdziwe czy
fałszywe, a jej przedstawiciel siada na odpowiednim krzesełku.
Grupa, która zajmie właściwe
miejsce, zdobywa punkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie więcej
punktów.
• Kończenie zdania: Dzisiaj
nauczyłam się/nauczyłem się…
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
PZ cz. 4 s. 48–49, Z cz. 4 s. 44–46, PM cz. 2 s. 46, M cz. 2
s. 75, kartoniki z liczbami,
kolorowe karteczki, nagranie piosenki „Jedzie pociąg”, plansze
z określeniami GÓRY, MORZE,
JEZIORA,
MIASTA, arkusze z nazwami regionów Polski, pocięte kartki z bloku
rysunkowego,
kredki, kartki z fragmentami nazwy miejscowości, klej, karton,
kartoniki z nazwami ulic i liczbami, duże arkusze kartonu, taśma klejąca,
nożyczki, kartki z napisami TAK, NIE, materiały reklamujące miejscowość uczniów.
Edukacja Wczesnoszkolna
|
Agnieszka
Stachura
Scenariusz lekcji o ochronie środowiska
Temat: Ochrona środowiska- zaczynam od siebie.
Klasa: I
Czas: ok. 90 min
Cele
zajęć:
- refleksja nad zachowaniami społeczeństwa,
wpływem działalności gospodarczej na
środowisko naturalne,
- zapoznanie z głównymi problemami
ekologicznymi na Ziemi,
- ukazanie zależności pomiędzy kulturą i
dojrzałością społeczeństwa, a zachowaniami na rzecz środowiska
- upowszechnianie zachowań proekologicznych.
Metody
i techniki:
-kula śniegowa,
-głośne czytanie tekstu,
-pogadanka,
-praca zbiorowa, indywidualna,
-zajęcia plastyczne,
-oglądanie filmu,
-gry edukacyjne,
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie:
Sałatka owocowa-kto
tak jak ja...(lubi kiedy świeci słońce, lubi spacery po lesie, opalać się na
plaży, piknik na kolorowej i pachnącej łące)- uczniowie wstają z krzesełek
jeśli zgadzają się z osobą prowadzącą.
Segregujemy śmieci-
Uczniowie otrzymują ciężarówkę i kartoniki, które muszą umieścić w odpowiednim koszu.- Przypomnienie zasad
segregacji śmieci. Wstęp do tematu głównego.
- Część główna:
1.Praca w grupach- metodą
kuli śniegowej
Nauczyciel przypina na tablicę napis: Ochrona Środowiska.
Uczniowie- w grupach 3 osobowych uzupełniają czterema
swoimi pomysłami(skojarzeniami) kartkę z hasłem: Ochrona środowiska to- dwie
grupy łączą się i wybierają wspólnie 4 najlepsze odpowiedzi do tego samego
hasła. Na końcu pracuje razem cała klasa i wspólnie dokonują ostatecznego
wyboru, z czym kojarzy im się dane pojęcie. Zapisanie odpowiedzi na tablicy.
2.Odczytanie definicji Ochrony
Środowiska przez nauczyciela.
Wspólne porównywanie określeń pojawiających się w definicji i pomysłami
uczniów.
Definicja: Ochrona
środowiska - to wszystkie
działania, które człowiek podejmuje na rzecz zachowania środowiska
naturalnego w jak najlepszym stanie. Ochrona środowiska to zarówno
naprawianie wyrządzonych już w tym obszarze szkód, jak i zaniechanie
destrukcyjnych posunięć względem wszystkich ożywionych i nieożywionych
elementów przyrody.
Do działań O.Ś. zaliczmy, m.in. prace nad metodami
ograniczenia emisji
dwutlenku
węgla do atmosfery
oraz wynajdywanie alternatywnych sposobów pozyskiwania energii
(zamiast spalania
węgla
– elektrownie
wodne, wiatrowe
i słoneczne).
Bardzo istotne jest również przeciwdziałanie zanieczyszczeniom
wód, zarówno w wyniku awarii statków i tankowców na morzach,
jak i zatruwania rzek
ściekami
oraz toksynami.
Posunięciem na rzecz ochrony środowiska jest tworzenie parków
narodowych i krajobrazowych
oraz rezerwatów
przyrody, dzięki którym możliwe staje się zachowanie równowagi
przyrodniczej i bioróżnorodności.
Ochrona środowiska
przyrodniczego wiąże się bowiem z próbą ocalenia ekosystemów
oraz poszczególnych gatunków zwierząt
i roślin.
Dokonuje się tego również poprzez walkę z kłusownictwem,
przemytem gatunków,
wypieraniem gatunków rodzimych przez gatunki nowe czy niszczeniem siedlisk.
Ochrona
środowiska polega także na zaniechaniu wielu destrukcyjnych
posunięć, na przykład wycinki lasów
lub wypalania traw.
Jej ważnym aspektem jest ponadto edukowanie społeczeństwa poprzez
przedstawianie konsekwencji nadmiernej i destruktywnej eksploatacji zasobów
naturalnych. Celem naukowców, ekologów i przyrodników
jest uwrażliwienie jednostki na podejmowanie słusznych wyborów konsumpcyjnych,
właściwe gospodarowanie odpadami
i dbanie o środowisko przyrodnicze w swoim bezpośrednim otoczeniu. Ochrona
środowiska w wymiarze indywidualnym zakłada chociażby prawidłową segregację
i utylizację
śmieci,
wykorzystywanie produktów wielokrotnego użytku, oszczędzanie wody
oraz energii elektrycznej, ograniczenie emisji
spalin
czy dokarmianie ptaków
w okresie zimowym. https://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/ochrona-srodowiska
3.Wklejenie definicji
do zeszytu.
4. Obejrzenie filmu edukacyjnego– Ekologiczny dom
5. Na podstawie informacji zawartych w filmie, uczniowie
wykreślają na kartach pracy zachowania nieprzychylne środowisku, które mogą
mieć miejsce w domu. Wspólna analiza sytuacji przedstawionych na rysunku,
wyciągniecie wniosków- jak każdy z nas może przyczynić się do dbania o
środowisko.
6. Zagadka: Jak nazywamy święto, które ma nam uświadamiać potrzebę dbania o
środowisko, przypominać, że nasza planeta jest ważna? Kiedy je obchodzimy? Dzień
Ziemi- 22 kwietnia.
Czy znacie
inne święta, dni lub akcje, które mówią nam o
ekologii?
*Akcja
Sprzątania Świata-17-20 września;
*Święto
Drzewa- 10 października;
*Światowy
Dzień Wody- 22marca;
*Światowy Dzień Ochrony Środowiska- 5 czerwca
7. Wspólna
analiza wiersza „Nigdy pod słońcem” Dominiki Kłos.
8. Plansze o zagrożeniach dla środowiska. Przypomnienie,
uzmysłowienie i zobrazowanie skali problemu: zanieczyszczenia plastikiem;
rozkładania się odpadów; zagrożenia dla zwierząt morskich; krytycznie
zagrożonych gatunków morskich.
- Zakończenie:
9. Gra online: Co jest ok?- Ekologia , na portalu
edukacyjnym superkid.pl
10. Zadanie domowe- wykonaj rysunek dowolną techniką płaską pod
hasłem: Dbam o środowisko.
- Ewaluacja:
Nagrodzenie uczniów za aktywność oceną lub plusem.
Uczniowie wrzucają do pudełeczka buźki: smutną lub wesołą, w
zależności od tego, jak podobały im się zajęcia.
Konspekt zajęć
Data: 03.12.2018r.
Klasa: II
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Temat: Zmiany w przyrodzie późną jesienią. Głośne czytanie
wiersza D. Gellner „Jesienią”-
- omówienie nierealistycznych sytuacji. Wypowiedzi nt. funkcjonalności ubrania
noszonego późną jesienią.
Cele:
- zapoznanie z tekstem wiersza,
- kształcenie umiejętności głośnego czytania,
- kształcenie umiejętności wskazywania w utworze sytuacji
fantastycznych,
- kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się
na podany temat,
- kształtowanie zasad ubierania się stosownie do pogody.
Podstawa programowa:
- wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na
tematy związane z przeżyciami,
zadaniami I.2.3,
- omawia przeczytane teksty i ilustracje I.2.4.
Metody: eksponujące- pokaz, słowne- pogadanka, praca z
książką, programowe- z użyciem komputera, praktyczne- zajęć praktycznych,
aktywizujące- hierarchizacji, drama.
Formy pracy: indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita.
Środki dydaktyczne: podręcznik, zdjęcia, pomoce graficzne,
szaliki, chusty, kurtki, czapki,
rękawiczki, AT.
Przebieg zajęć:
1. Uczniowie siedzą w kręgu na dywanie, nauczyciel zadaje
pytania:
- Kiedy rozpoczyna się jesień?
- Jakie są pory przejściowe jesieni?
- Jaką mamy teraz porę przejściową?
2. N. prosi o podanie skojarzeń związanych z jesienią.
3. Podanie przez U. jesiennych miesięcy.
4. U. odczytują i przyporządkowują poszczególnym miesiącom jesieni
podane przez N. zjawiska przyrodnicze i pogodowe.
5. Podanie przez chętnych U. kolorów jesieni w języku
angielskim oraz powtórzenie przez resztę klasy.
6. Zabawa „ Jesienny spacer” do czytanego przez N.
wierszyka- rymowanki, a następnie powtarzanego przez U., pokaz zdjęć jesiennych
krajobrazów na tablicy interaktywnej.
7. Zabawa „ Wiaterek, wiatr, wietrzysko”.
8. U. siedzą w ławkach, N. pyta jaki powinien być
strój na jesień, co zmienia się w naszym ubraniu w porównaniu z ubraniem na
lato, dlaczego?
9. Zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność klasyfikacji
ubrań „ Do jakiej pory roku pasuje?”.
10. Głośne czytanie przez U. wiersza „ Jesień”, wyjaśnienie
niezrozumiałych wyrazów.
11. N. pyta jak autorka wiersza wyobraża sobie jesienną
wymianę ubrań w szafie, jakie ubrania i w jaki sposób same wymieniają się w
szafie, jak nazywa się taki sposób przedstawiania świata?
12. U. odszukują i odczytują fragmenty fantastyczne wiersza
oraz te, które najbardziej się im podobają.
13. „ Jesienne ubrania”- zabawa ruchowa typu sałatka owocowa
(na dywanie).
14. Wyścig klasowy- kto najszybciej włoży na siebie jesienne
ubrania.
15. Zabawa dramowa „Modelki na wybiegu”- prezentacja
jesiennej mody.
16. Modnie i praktycznie- prezentacja różnych sposobów
wiązania szalików i chust dla chłopców i dziewcząt- propozycje dzieci.
Język polski
Scenariusz lekcji języka polskiego
Klasa V b
Temat:
List z Egiptu z gramatyką w tle.
Cele
wynikające z podstawy programowej:
uczeń
- rozpoznaje
w wypowiedziach części mowy( liczebnik) i określa ich funkcję
w tekście,
- stosuje
poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych,
- potrafi
rozpoznać określony typ liczebnika,
- pracuje
z tekstem użytkowym.
Kształtowane
kompetencje kluczowe:
-
porozumiewanie się w języku ojczystym: odczytanie treści e-maila,
wypowiadanie się, budowanie zdań z dbałością o
poprawność fleksyjną,
-
świadomość i ekspresja kulturalna: przypomnienie historii pisma, rozpoznawanie
poszczególnych znaków i typów pisma, utrwalenie pojęć i wiedzy historycznej
związanej z kulturą starożytnego Egiptu,
-
kompetencje społeczne: przełamanie barier związanych z publicznym wstępem
( udział w scence),
-
uczenie się: efektywne gospodarowanie czasem, układanie notatki,
- matematyczne:
czytanie wykresu, ukazanie związku pomiędzy matematyką
i gramatyką, przypomnienie cyfr rzymskich
-
wykorzystanie multibooka i materiałów internetowych
-
porozumiewanie się w języku angielskim: odegranie scenki w języku angielskim
( utrwalenie słownictwa) , podanie liczb w języku angielskim
Przebieg
zajęć:
1.
Pokazanie uczniom trzech dokumentów zapisywanych
pismem klinowym, hieroglifami i pismem alfabetycznym. Uczniowie identyfikują
poszczególny typ pisma, krótko je charakteryzując.
2. Podanie
celów lekcji:
-
odczytywanie hieroglifów
-
poznanie nowej części mowy, która informuje o ilości i kolejności
-
określenie jej funkcji
-
rozpoznawanie liczebnika
3. Zapisanie
tematu lekcji.
4. Analiza
e- maila i podkreślenie liczebników – zad. 1a str. 97. (podręcznik)
5. Uzupełnienie
wniosku – zad. 1 b str. 97. (podręcznik)
6. Wprowadzenie
pojęcia liczebnik – notatka str. 98.
7.
Zadanie 2. str. 98. (podręcznik)
8.
Samodzielne redagowanie notatki.
9. Odczytanie,
przy użyciu liczebników, informacji z wykresu obrazującego warunki klimatyczne
Egiptu. Określenie typu użytego liczebnika.
Pytania
nauczyciela:
a)
W których z kolei miesiącach temperatura jest
najwyższa?
b)
Ile jest miesięcy, w których temperatura jest
najwyższa?
c)
W ilu miesiącach temperatura jest niższa niż 20
stopni Celsjusza?
d)
W którym miesiącu temperatura jest najniższa?
10. Odegranie scenki w języku angielskim.
Zapisanie słów, które są liczebnikami
i przetłumaczenie ich na język polski.
11. Podsumowanie
i utrwalenie – losowanie karteczek, na których są pytania dotyczące liczebnika,
odpowiedzi uczniów nagradzane plusami.
12. Zadanie domowe – zad. 1. a , 2., 3. str. 44 -
ćwiczenia
Język polski
Scenariusz
zajęć języka polskiego
Autor: Ewa Guzy
Klasa: IV b
Data: 30.01.2019.
2 h lekcyjne
Temat: Eksperci o potworach
Cele poznawcze:
Uczeń: - wskazuje wartości w utworze i określa
wartości ważne dla bohatera;
- odczytuje wartości
pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń –
wrogość, bałaganiarstwo – zamiłowanie do porządku, zdecydowanie – niepewność,
agresja – opanowanie);
- rozumie rolę
akapitów w tworzeniu całości myślowej.
Cele kształcące:
Uczeń: - charakteryzuje bohaterów
w czytanych utworach;
- odnosi treść
tekstów kultury do własnego doświadczenia;
- tworzy logiczną,
semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując
odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny;
odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny;
- opracowuje hasła
i ilustracje do małej encyklopedii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku
ojczystym: odczytanie tekstów z podręcznika,
wypowiadanie się na wskazany temat, elementy
dyskusji, budowanie zdań z dbałością
o poprawność fleksyjną, umiejętność szukania i przetwarzania informacji;
o poprawność fleksyjną, umiejętność szukania i przetwarzania informacji;
- świadomość i ekspresja kulturalna:
pomysłowe wyrażanie myśli, doświadczeń i
wyników pracy w grupach (karty informacyjne i ilustracje do encyklopedii),
prezentowanie publicznie swoich efektów pracy;
- kompetencje społeczne i
obywatelskie : kształtowanie relacji zespołowych, umiejętności współpracy, z
poszanowaniem kolegów z zespołu;
- umiejętność uczenia się: efektywne
gospodarowanie czasem, pisanie karty informacyjnej i kilkuzdaniowej wypowiedzi,
- inicjatywność i przedsiębiorczość
– kreatywność i planowanie działań w ramach zadania grupowego, umiejętność
wyboru lidera i innych funkcji w zespole;
- wykorzystanie multibooka i materiałów internetowych;
- porozumiewanie się w języku
angielskim – przypomnienie słówek tematycznie związanych z danym tygodniem.
Typ lekcji: ćwiczeniowa;
Metody dydaktyczne: stoliki
ekspertów, heureza, elementy dyskusji;
Formy organizacyjne nauczania:
praca jednostkowa, zbiorowa, praca w grupach;
Środki dydaktyczne: karty
pracy z zadaniami dla grup (załącznik nr 1 ), arkusze A3, rysunki domowych
potworów, papierowe muszki dla liderów grup;
Język polski
Scenariusz lekcji języka polskiego
Klasa VIII
a
Temat:
Czy to ma sens?...czyli jaką drogę wybrać, by zbliżyć się do doskonałości?.
Cele
wynikające z podstawy programowej: uczeń
- ustala
kolejność zdarzeń,
-
określa problematykę poznanego tekstu (egzystencjalną) i poddaje ją refleksji,
-
wyszukuje w tekście potrzebne informacje, cytuje odpowiednie fragmenty,
-
interpretuje dzieła sztuki,
-
wykorzystuje w interpretacji dzieła literackiego odwołania do wartości
uniwersalnych, związane z postawami religijnymi.
Kształtowane
kompetencje kluczowe:
-
porozumiewanie się w języku ojczystym: czytanie ze zrozumieniem,
interpretowanie - wybieranie informacji, wyrażanie opinii, wykorzystywanie
pojęć w mowie i piśmie,
-
świadomość i ekspresja kulturalna: doświadczanie uczuć związanych z malarstwem,
wyrażanie opinii i refleksji, rozumienie wartości sztuki,
-
kompetencje społeczne: współpraca, szacunek wobec rozmówcy, innych poglądów,
-
uczenie się: samodzielna praca z utworem, efektywne gospodarowanie czasem,
układanie notatki,
Matematyczne:
przeliczanie dat, określanie wieku
-
wykorzystanie Internetu do zdobycia informacji (zadanie domowe),
-
porozumiewanie się w języku angielskim: wyszukiwanie i odczytanie informacji,
tłumaczenie nazwy angielskiej.
Przebieg
zajęć:
1. Rozmowa
wstępna na temat odmawiania sobie przyjemności (harcerskie „trzy pióra”,
postanowienia adwentowe itp.). Wartościowanie.
2.
Ciche czytanie tekstu pt. „Święty Antoni, czyli
o pierwszych pustelnikach”.
3.
Podawanie cech tekstu naukowego.
4.
Uzupełnianie informacji na temat analizowanego
fragmentu.
5.
Zapisywanie wydarzeń na temat życia świętego
Antoniego.
6.
Omówienie roli ascezy w życiu świętego.
7.
Opis i interpretacja dzieła Sassetty (https://www.nga.gov/)
8. Zadanie
domowe: obejrzeć film-reportaż Grzegorza Tkaczyka pt. „Bieszczady” (www.tvn24.pl). Poszukać informacji
o współczesnym rozumieniu ascetyzmu (np. związki frazeologiczne, styl życia).
Język angielski
KONSPEKT
LEKCJI
Szkoła: Zespół
Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Wodzisławiu Śl.
Przedmiot: język angielski
Nauczyciel: mgr Monika Tanżyna
Klasa: IV a
Data: 29.11.2018 r.
Temat: Poland is cool! Kraje
i narodowości - lekcja kulturowa.
Cel ogólny: poszerzenie
wiadomości uczniów o elementy wiedzy o Polsce oraz nazwy geograficzne
Cele szczegółowe:
Ø
wiadomości
– uczeń:
- zna nazwy krajów sąsiadujących z Polską
- zna nazwy narodowości innych krajów
- zna stolicę i flagę Polski
- zna walutę Polski
Ø
umiejętności
– uczeń:
- odpowiada na proste pytania
- potrafi podać odpowiedź na pytanie
zgodnie z usłyszanym nagraniem
- potrafi wskazać na mapie kraje
sąsiadujące z Polską
- rozumie ogólny sens usłyszanego dialogu
- uzupełnia tabelkę z nazwami krajów i
narodowości
- poprawnie wymawia słownictwo
- rozumie polecenia nauczyciela i
odpowiednio na nie reaguje
Realizacja podstawy programowej:
I.2, I.8, I.14, II.2, II.5, III.4,
III.5, IV.2, IV.3, VI.3, VII.3, IX.1, X, XII
Metody pracy:
Ø praca
z podręcznikiem
Ø powtórzenia
chóralne
Ø metody
aktywizujące
Formy pracy:
Ø praca
z całą klasą
Ø praca
indywidualna
Środki dydaktyczne: podręcznik,
nagrania MP3, mapa konturowa Polski i krajów sąsiadujących (tablica
interaktywna), karty pracy – tabelka z nazwami państw i narodowości
Przebieg zajęć:
- Powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
- Przypomnienie słówek ćwiczonych w ramach
kompetencji językowych.
- Wprowadzenie uczniów w temat zajęć.
- Wysłuchanie dialogu z nagrania i udzielenie
odpowiedzi na pytania do dialogu.
- Zapoznanie uczniów z nazwami państw sąsiadujących
z Polską oraz podpisanie mapki z wykorzystaniem mapy Polski na tablicy
interaktywnej.
- Dopasowanie odpowiedzi do pytań o Polsce i
wysłuchanie dalszej części dialogu w celu sprawdzenia odpowiedzi.
- Uzupełnienie tabelki – narodowości krajów
sąsiadujących z Polską (interaktywna tablica).
- Wyjaśnienie i zapisanie zadania domowego.
Muzyka
03.12.2018r.
Klasa V a
Muzyka
Temat: Forma ABA i ABA1.
Cele wynikające z podstawy programowej:
Uczeń:
–
wykonuje Śpiewankę ABA,
–
wyjaśnia znaczenie pojęć forma ABA i ABA1.
Metody i formy:
–
śpiewanie,
–
granie na instrumencie,
–
aktywne słuchanie muzyki,
–
tworzenie,
–
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
–
podręcznik Lekcja muzyki 5 (str.38-41),
–
płyta Lekcja muzyki 5,
–
flet.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1.
Porozumiewanie się w języku ojczystym; czytanie
ze zrozumieniem, odczytywanie i nazywanie nut.
2.
Porozumiewanie się w języku obcym; muzyczne
przywitanie, tłumaczenie nazwy.
3.
Matematyczne; określenie wieku, przeliczenie
dat.
4.
Cyfrowe/informatyczne; wykorzystanie tablicy –
zapis gamy C-dur.
5.
Umiejętność uczenia się; układanie schematów ABA
z przyborów, rozróżnianie fragmentów formy ABA i ABA1, efektywne gospodarowanie
czasem.
6.
Społeczne; współpraca w grupie, tolerancja i
szacunek wobec siebie, autoprezentacja.
7.
Inicjatywa i przedsiębiorczość; wykonanie
zadania zgodnie z instrukcją.
8.
Świadomość i ekspresja kulturalna; poznanie
utworu F. Chopina – uwrażliwienie na piękno utworu, eksperymentowanie z rytmem,
dźwiękiem,głosem i ruchem.
Przebieg lekcji:
1. Muzyczne przywitanie, podanie
tematu lekcji.
2. Przypomnienie pojęcia forma
muzyczna oraz forma AB.
3. Nauka Śpiewanki ABA (podręcznik
str.38)
a.) nauczyciel prezentuje utwór,
b.) dzieci uczą się piosenki,
c.) prowadzący i uczniowie wspólnie
śpiewają całą piosenkę.
4. Wykonanie Śpiewanki ABA z
akompaniamentem gestodźwiękowym (podręcznik ćw. 1).
5. Omówienie formy ABA (zapis w
zeszycie).
6. Wysłuchanie Walca Des – dur
Fryderyka Chopina połączone z realizacją
polecenia (rozpoznawanie części A i B w utworze), podręcznik str. 39.
7. Wykonanie zadania – uczniowie
grają na fletach melodię Śpiewanki ABA ze zmodyfikowanym
zakończeniem. Omówienie formy ABA1 (zapis w zeszycie).
8. Układanie schematów formy ABA z
przyborów szkolnych. Następnie przekształcanie go w formę
ABA1.
9. Wykonanie melodii Rośnie jabłoń w
sadzie oraz analiza jego formy:
- uczniowie ćwiczą poszczególne
fragmenty, a po ich opanowaniu grają cały utwór.
- po wykonaniu melodii odpowiadają
na pytania:
• Czy
melodia Rośnie jabłoń w sadzie ma budowę ABA czy ABA1?
• W
którym takcie melodii Rośnie jabłoń w sadzie zaczyna się część B, a w którym
powraca do części A?
10. Zabawa z podziałem na grupy –
uczniowie wykonują zadania zgodnie z wylosowaną instrukcją.
Język angielski
Scenariusz lekcji z języka angielskiego
Klasa VIII a
Temat: Have you
ever been to Paris? - utrwalenie konstrukcji czasu Present Perfect.
Cele wynikające z
podstawy programowej: uczeń
•
Uczeń zna
okoliczności stosowania czasu Present Perfect i Past Simple
•
Uczeń zna odmianę
czasowników nieregularnych (past simple i past participle)
•
Uczeń potrafi
zbudować zdania w obydwu czasach
•
Uczeń potrafi
wymienić określniki czasu
•
Uczeń potrafi
opowiedzieć o swoich dotychczasowych doświadczeniach ( stosując czas Present
Perfect) oraz potrafi opowiedzieć o konkretnych wydarzeniu z przeszłości (Past
Simple)
Kształtowane kompetencje
kluczowe:
•
porozumiewanie
się w języku polskim: czytanie ze zrozumieniem, wybieranie informacji, wyrażanie opinii, wykorzystywanie pojęć w
mowie i piśmie
•
porozumiewanie
się w językach obcych: rozumienie ze słuchu,mówienie, czytanie i pisanie
•
kompetencje
matematyczne: zdolność logicznego myślenia – gra four in row , posługiwanie się
symbolami matematycznymi (trójkąt, prostokąt, koło)
•
kompetencja
informatyczne: wykorzystanie internetu do zdobycia informacji (zadanie domowe)
•
uczenie się:
samodzielna praca z tekstem, efektywne gospodarowanie czasem,układanie zdań z
użyciem czasu Present Perfect
•
kompetencje
społeczne: współpraca, szacunek wobec rozmówcy
•
przedsiębiorczość:
uczeń zdobywa punkty (gra four in row )
•
świadomość i
ekspresja kulturalna:
Przebieg zajęć:
1.
Przywitanie,
sprawdzenie obecności i wyjaśnienie uczniom celu lekcji
2.
Rozmowa wstępna
dotycząca budowy i zastosowania czasu Present Perfect i Past Simple (określenia
czasu, przykłady zdań)
3.
Podział uczniów
na 6-osobowe grupy oraz rozdanie kopert, w których znajdują się karteczki
wcześniej przygotowane przez nauczyciela z
czasownikami nieregularnymi. Zadaniem grupy jest jak najszybsze
utworzenie poprawnej odmiany. Grupa, która wygra konkurencje zdobywa punkty.
4.
Zabawa four in
row polega na tym, że uczniowie muszą kolejno w grupach tworzyć poprawne gramatycznie zdania w czasie Present
Perfect i Past Simple. Zabawa ma na celu utrwalenie konstrukcji czasu Present
Perfect i Past Simple.
5.
Praca indywidualna
– gra bingo. Zadanie ucznia polega na ułożeniu w linii poziomej wylosowanych
czasowników. Najszybszy gracz wykrzykuje BINGO! Wygrywa zdobywając punkty.
6.
Zadanie domowe:
wysłuchać piosenki „Perfect” Eda Sheerana i uzupełnić luki, dla chętnych
podkreślić czas Present Perfect w tekście.
7.
Ewaluacja zajęć:
uczniowie zakreślają poziom swojej wiedzy na karcie (termometr) po ukończonych
zajęciach.
Przyroda
Konspekt lekcji przyrody w klasie 4a w
dniu 05.11.18r.
Temat lekcji: Obserwujemy pogodę.
Cel
ogólny
Uświadomienie
uczniom, że pogoda jest zawsze, zmieniają się tylko jej składniki.
Cele szczegółowe
Uczeń:
•
wyjaśnia znaczenie terminu: pogoda,
•
wymienia
składniki kształtujące pogodę,
•
wymienia rodzaje opadów i osadów
atmosferycznych,
·
podaje nazwy podstawowych rodzajów chmur,
·
podaje typy zachmurzenia,
·
zna symbole składników pogody,
·
odczytuje prognozę pogody przedstawioną za
pomocą symboli,
•
charakteryzuje poszczególne składniki pogody,
•
podaje jednostki, którymi określa się wybrane
składniki każdego składnika
pogody,
•
wyjaśnia różnice między opadami a osadami,
•
rozróżnia typy chmur i określa zachmurzenie,
·
dostrzega związek między kierunkiem wiatru a ośrodkami
wyżowymi i niżowymi,
·
dostrzega zależności pomiędzy temperaturą
powietrza a ciśnieniem atmosferycznym,
·
dostrzega zależności miedzy wilgotnością
powietrza a tworzeniem opadów,
·
wciela się w rolę prezentera pogody –
przedstawia prognozę pogody, posługując się własną lub inną, dowolną mapą
pogody.
Forma pracy
Indywidualna,
grupowa.
Metody
Prezentacja
multimedialna z elementami pogadanki.
Środki dydaktyczne
Laptop
lub komputer, rzutnik multimedialny, termometr, prezentacja multimedialna
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel proponuje burzę mózgów. Uczniowie wymieniają skojarzenia związane
ze słowem pogoda, na tej podstawie wspólnie z nauczycielem formułują definicję
pogody.
Faza realizacyjna
Nauczyciel
włącza prezentację. Po jej obejrzeniu
prosi o pozostawianie na tablicy wyłącznie składników pogody i dopisanie
tych składników, których ewentualnie brakuje. Wyznaczeni uczniowie porządkują
zapisy na tablicy.
Wybrani
uczniowie odczytują wartości temperatury i ciśnienia z barometru ( schemat) i
termometru – przyrząd, który każdy z uczniów bierze do ręki i stara się odczytać
odpowiednią wartość w stopniach Celsjusza.
Następnie
uczniowie dzielą się na grupy i wypełniają karty pracy. Mają na to 10–15 minut.
Praca poszczególnych grup będzie oceniana, żeby lepiej zmotywować uczniów do
pracy.
Faza podsumowująca
Prezentacja
wyników pracy grupowej i ocena.
Zadanie domowe
Opracuj
prognozę pogody na podstawie mapki
otrzymanej mapki synoptycznej, którą należy wkleić do zeszytu.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz