Scenariusz zajęć zintegrowanych
klasa III
TEMAT BLOKU: Biała zima
Temat dnia: W krainie śniegu i lodu
Wielozdaniowe wypowiedzi na temat krajobrazu i warunków życia na Grenlandii na podstawie samodzielnie przeczytanej lektury „Anaruk,chłopiec z Grenlandii”. Praca z mapą i globusem. Wielka litera w nazwach geograficznych. Zapisywanie skojarzeń związanych z lekturą. Zadania i ćwiczenia praktyczne z termometrem. Porównywanie wartości temperatury.
Cele lekcji:
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
-wypowiada się pełnymi zdaniami na podany temat,
-wyszukuje w tekście informacje na podany temat,
-zna treść lektury,
-czyta mapę i globus,
-potrafi zapisywać wyrazy wg alfabetu,
-posługuje się termometrem,
-oblicza różnice między wskazaniami termometru,
-porównuje wartości temperatur,
Pytania kluczowe:
Dlaczego niektórzy ludzie lubią wyprawy na obszary podbiegunowe?
W jakich sytuacjach potrzebna jest umiejętność odczytywania wskazań termometrów?
Metody pracy:
-metody oparte na posługiwaniu się tekstem,
- metody oparte na praktycznym działaniu uczniów,
-
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca indywidulana
- praca w parach,
Środki dydaktyczne:
mapa, globus, tablica interaktywna, prezentacja multimedialna, termometr pokazowy, zeszyt OK, karty pracy, podręcznik
Materiały wykorzystane na zajęciach zostały umieszczone na padlecie.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel w czasie zajęć korzysta z ruletki do wyboru ucznia.
Uczniowie nie zgłaszają się.
1.Uczniowie wypisują w parach, na kartkach 10 wyrazów-skojarzeń związanych z lekturą. Zapisz je w kolejności alfabetycznej.
2. Wybrane pary odczytują zapisane wyrazy.
3.Wykreślanie wyrazów- zadanie na tablicy interaktywnej. Wybrany uczeń podchodzi do tablicy i wykreśla wyraz.
3.Wielozdaniowe wypowiedzi na temat warunków życia na Grenlandii po przeczytanej lekturze.
4. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu informacyjnego
Podręcznik ‘”Elementarz odkrywców klasa 3” str.7
Multibook „Elementarz odkrywców klasa 3 semestr II”
5.Praca z mapą i globusem.
Uczniowie odszukują bieguny, obszary podbiegunowe, Grenlandię. Określają położenie Antarktydy i Arktyki. Określają cechy Grenlandii jako wyspy.
Uzupełniają kartę pracy z globusem. załącznik1
6.Przedstawienie i omówienie prezentacji „Razem z Anarukiem zwiedzamy Grenlandię”
7. Przerwa śródlekcyjna
„Rytmiczne karaoke”
8. Indywidualne odpowiedzi na wylosowane pytanie. Nauczyciel korzysta z patyczków OK
Co zapamiętałeś z lektury?
9. Przypomnienie budowy termometru
10. Odczytywanie wskazań termometru
8.Wykonanie karty pracy – załącznik 2
9.Podsumowanie zajęć
Udzielanie odpowiedzi na pytania kluczowe przez chętnych uczniów.
Temperatura uczuć załącznik 3 – Każdy uczeń otrzymuje jeden termometr i zaznacza temperaturę własnych uczuć po dzisiejszych zajęciach zgodnie z zasadą:
0 C- jest mi obojętne,
powyżej 0C - uczucia pozytywne ,
poniżej 0C - uczucia negatywne.
Omówienie i uzasadnienie swoich odczuć.
Kończenie zdania: Dzisiaj nauczyłem się /nauczyłam się…..
Henryka Elias
załącznik 1 biegun……………………….A
biegun………………….A
biegun………………………A
biegun…………………………..A
załącznik 2
Zad.1 Zad. 2
Odczytaj i zapisz temperatury Zaznacz temperaturę na
wskazane na termometrach. termometrach.
……………… ……………….. 25°C - 12°C
Dzień tygodnia | temperatura |
poniedziałek | 8°C |
wtorek | 5°C |
środa | - 4°C |
czwartek | 0°C |
piątek | - 10°C |
sobota | - 3°C |
niedziela | 2°C |
Zad. 3
Z tabeli umieszczonej powyżej odczytaj, którego dnia było najzimniej.
A) poniedziałek B) środa C) piątek D) niedziela
Zad. 4
Którego dnia było najcieplej?
A) poniedziałek B) wtorek C) piątek D) sobota
Zad. 5
Jaka jest różnica temperatur zmierzonych w poniedziałek i w niedzielę?
A) 4˚C B) 6˚C C) 14˚C D) 16˚C
Zad. 6
Uporządkuj temperatury podane w tabeli od najniższej do najwyższej.
…………………………………………………………………………………
załącznik 3
Konspekt
lekcji
Imię i nazwisko: Hanna Koniorczyk
Szkoła Podstawowa nr 15 im. Kornela Makuszyńskiego w
Wodzisław Śląski
Przedmiot: Język polski
Klasa: IV
Temat: W grupie raźniej.
Cele lekcji: Dowiem się, co to jest grupa podmiotu i
grupa orzeczenia
Uczeń:
·
Zna pojęcie podmiotu i orzeczenia
·
Potrafi wskazać podmiot i orzeczenie w zdaniu
·
Wie, co to są określenia i do czego służą
·
Potrafi wskazać grupę podmiotu i grupę
orzeczenia
Cele lekcji w języku ucznia:
·
Przypomnę sobie, co to podmiot i
orzeczenie
·
Będę umiał/a wskazać podmiot i orzeczenie
w zdaniu
·
Będę wiedział/a, co to są określenia i do
czego służą
·
Będę umiał/a wskazać grupę podmiotu i
grupę orzeczenia
Pytanie kluczowe:
Jak utworzyć grupę podmiotu i orzeczenia?
Nacobezu (Kryteria sukcesu):
·
Podam informacje dotyczące podmiotu i
orzeczenia
·
Będę umiał/a wskazać podmiot i orzeczenie w
zdaniu oraz określenia
·
Przyporządkuję poszczególne określenia do
odpowiednich grup: podmiotu i orzeczenia
·
Będę wiedział, co to jest grupa podmiotu i
grupa orzeczenia
·
Utworzę zdanie rozwinięte
Metody i techniki: burza mózgów, gry interaktywne, ćwiczenia
praktyczne, metoda eksponująca, metoda świateł, praca indywidualna.
Przebieg lekcji:
- Przywitanie.
- Przedstawienie
celu lekcji w języku ucznia.
- Wyświetlenie kryteriów
sukcesu (nacobezu)
- Ćwiczenie
wprowadzające. Uczniowie przyporządkowują wyrazy do odpowiednich grup
tematycznych „podmiot” i „orzeczenie”, Ćwiczenie dostępne tutaj
- Ćwiczenia
nawiązujące do celów lekcji:
·
Zapoznanie się z Nową wiadomością – Słowa na
start 4, s. 319
·
Rozwijanie zdań za pomocą określeń i
zapisanie ich w zeszycie. – ćw. 1/318
·
Podkreślanie podmiotów i orzeczeń w
zdaniach i oddzielanie pionową kreseczką grupy podmiotu od grupy orzeczenia. –
ćw.2 i 3/319
·
Pytanie kluczowe: Jak utworzyć grupę podmiotu i orzeczenia?
·
Wylosowany uczeń wymyśla podmiot,
pozostałe chętne osoby podnoszą rękę i dopowiadają określenia, tworząc tym
samym grupę podmiotu. Analogicznie z orzeczeniem. Losowanie znajdziesz tutaj
·
Tworzenie zdań pojedynczych rozwiniętych.
Wyodrębnianie grup podmiotu i orzeczenia. – ćw.4/319
Odpowiedź na temat lekcji (pytanie kluczowe): Jak
utworzyć grupę podmiotu i orzeczenia?
- Ćwiczenie „Po
dzisiejszej lekcji potrafię…” Podsumowanie lekcji poprzez zaznaczenie przy
kryteriach sukcesu odpowiednich kolorów (metoda świateł). Znajdziesz tutaj.
Materiały: „Nowe słowa na
start! 4” - multibook, OneNote,
learningapps.com, voki.com, wheeldecide.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz