Konspekty z zajęć 2020/2021 ZSP 2

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Tadeusza Kościuszki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2  

Konspekty z zajęć 2020/2021

Scenariusz lekcji biologii w klasie piątej

 

 Temat: Budowa komórki zwierzęcej-obserwacje mikroskopowe.  

  

Treści podstawy programowej:

I. Organizacja i chemizm życia. Uczeń:
1) przedstawia hierarchiczną organizację budowy organizmów

4)dokonuje obserwacji mikroskopowych komórki (podstawowej jednostki życia), rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) podstawowe elementy budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) i przedstawia ich funkcje.

II. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń; wnioskowanie w oparciu o ich wyniki. Uczeń:
4) przeprowadza obserwacje mikroskopowe i makroskopowe preparatów świeżych i trwałych

 

Cel ogólny:
Zapoznanie uczniów z elementami budowy komórki zwierzęcej i określeniem ich funkcji.

 

Cele szczegółowe:

1. Wiadomości:
Uczeń:
-  wie, że podstawową jednostką życia jest komórka

- zna różnorodne kształty komórek zwierzęcych

 

2. Umiejętności:
Uczeń:
- rozpoznaje poszczególne elementy komórki zwierzęcej
- potrafi omówić budowę komórki zwierzęcej

- potrafi rozróżnić organelle komórki zwierzęcej

- rozumie znaczenie i określa funkcje poszczególnych organelli w komórce zwierzęcej

 

3. Postawa:
Uczeń:
- rozwija dociekliwość poznawczą otaczającego świata
- uczy się komunikacji
w zespole, współdziałania, rozwiązywania problemów
- precyzyjnie omawia i uczy się słuchania innych

- formułuje wnioski oparte na obserwacjach

 

Metody: pogadanka, pokaz, obserwacja mikroskopowa, quiz, skrzynka pytań, burza mózgów

 

Forma pracy:
-indywidualna, grupowa, układ ławeczek w jakim siedzą uczniowie umożliwia pracę w grupach.

 

Środki dydaktyczne:
- multimedialny atlas anatomiczny, rzutnik i tablica interaktywna
- podręcznik i zeszyt ucznia
- mikroskopy, preparat mikroskopowy komórki zwierzęcej ( jaja kurzego)

- szkiełka podstawowe i nakrywkowe, zakraplacze, patyczki higieniczne
do pobrania nabłonka
- karteczki

- karta pracy

 Przebieg lekcji:

 

FAZA WPROWADZAJĄCA:

1) Powitanie uczniów

2) Czynności organizacyjno – porządkowe
3) Przypomnienie w formie burzy mózgów informacji z poprzednich zajęć dotyczących składników chemicznych organizmów.

4) Ocenianie przez całą lekcję. Nauczyciel wyjaśnia, że za każdą prawidłową odpowiedź uczeń otrzyma karteczkę. Zebranie dwóch karteczek jest równoznaczne z otrzymaniem plusa za aktywność. Sześć plusów to ocena celująca z aktywności na lekcji.
5) Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

Nawiązanie do tematu:

         Komórka jest najprostszą formą zdolną do życia. Komórki budujące organizm ciągle pracują wykonując wiele czynności życiowych. Różnorodność komórek najłatwiej poznawać oglądając je pod mikroskopem dlatego
na lekcji będziemy dokonywać obserwacji mikroskopowych.

FAZA REALIZACYJNA:

Temat lekcji :

Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszycie.

Temat: Budowa komórki zwierzęcej - obserwacje mikroskopowe.

Nauczyciel nawiązuje do tematu, prosi uczniów o przypomnienie definicji komórki. Następnie zadaje pytanie: „Co oznacza stwierdzenie, że komórka
jest podstawową jednostką budującą żywy organizm?”  Oczekiwaną odpowiedzią jest to, że komórki budują wszystkie żywe organizmy bez względu na to, czy jest to organizm zwierzęcy, czy roślinny. Wraz z uczniami przypomina hierarchiczną budowę organizmu wielokomórkowego.

Nauczyciel wyjaśnia, że kształty komórek zwierzęcych są różnorodne, zależą
od funkcji jaką pełnią w organizmie. Nauczyciel ( korzystając z Multibooka wyd. Nowa Era ) wyświetla kształty różnych rodzajów komórek zwierzęcych
i omawia.
Korzystając z Multimedialnego Atlasu Anatomicznego wyd. Nowa Era nauczyciel wyświetla obraz komórki zwierzęcej i przedstawia poszczególne organelle oraz omawia ich funkcje w komórce. Prezentuje film przedstawiający budowę  przestrzenną komórki zwierzęcej. Uczniowie analizują schemat budowy komórki w podręczniku, czytają na głos funkcje organelli komórkowych analizując ilustracje. Nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenie interaktywne na podstawie wyświetlanych wybranych organelli uczniowie starają się podać nazwę i funkcję danego elementu komórki ( Multimedialny Atlas Anatomiczny wyd. Nowa Era).
Uczniowie na podstawie zdobytej wiedzy uzupełniają zeszyt ćwiczeń – zadania dotyczące budowy komórki zwierzęcej.

Nauczyciel prezentuje uczniom preparat mikroskopowy przedstawiający komórkę zwierzęcą, uczniowie po dokonaniu obserwacji wykonują rysunek
w zeszycie starając się zaznaczyć poznane elementy komórki.

Nauczyciel dyktuje uczniom zadanie;
Oblicz jakie było powiększenie obserwowanego preparatu w mikroskopie
na podstawie podanych wartości okularu i obiektywu.
Uczniowie obliczają wg wzoru: okular x obiektyw = powiększenie.

Nauczyciel rozdaje uczniom szkiełka podstawowe, nakrywkowe, zakraplacze, patyczki higieniczne oraz instrukcje do wykonania preparatu i obserwacji mikroskopowej:

Instrukcja do wykonania preparatu mikroskopowego: potrzyj patyczkiem higienicznym wewnętrzną część policzka, przenieś pobrane komórki na szkiełko podstawowe pocierając patyczkiem z próbką o szkiełko, a następnie przygotowany materiał nakryj szkiełkiem nakrywkowym.

Wykonaj obserwację mikroskopową zaczynając od najmniejszego powiększenia mikroskopu.

Uczniowie przypominają sobie zasady pracy w grupie i przystępują
do wykonywania zadania. Wcześniej wraz z nauczycielem oraz korzystając
z podręcznika przypominają sobie i omawiają zasady pracy z mikroskopem.
Uczniowie prowadzą obserwacje mikroskopowe i wykonują schematyczne rysunki obserwowanych komórek. Nauczyciel umawia się z uczniami,
że wykonują rysunki większe niż obraz oglądany pod mikroskopem. Cały czas nadzoruje i pracę zespołów dbając o dyscyplinę i ład na stanowiskach.

FAZA PODSUMOWUJĄCA:

Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy, którą uzupełniają i wklejają do zeszytu:
Karta pracy:

Wstaw poniższe wyrazy w odpowiednie miejsca wypełniając luki w zdaniach:
błona komórkowa, jądro komórkowe, komórka, cytozol, kształt

…………………… jest najmniejszą częścią organizmu wykonującą podstawowe czynności życiowe.
W zależności od tego jaką funkcję pełnią komórki mają różny………………...
oraz wielkość.
Od środowiska zewnętrznego komórkę zwierzęcą oddziela……………………. .
Składniki cytoplazmy to m.in. galaretowaty…………………….. oraz zanurzone w nim mitochondria, rybosomy i wakuole ( wodniczki).
………………………………..  zawiera DNA i kieruje wszystkimi procesami, które zachodzą w komórce.

Skrzynka pytań:
Uczniowie losują pytania dotyczące lekcji i udzielają na nie odpowiedzi; przykładowe pytania:
- podaj dwa kształty komórek zwierzęcych
- z jakich elementów zbudowana jest cytoplazma
- określ funkcję jądra komórkowego

- podaj funkcję błony komórkowej

Quiz:
Uczniowie otwierają zeszyty na ostatnich dwóch stronach( jedna pomalowana na zielono, druga na czerwono) . Nauczyciel wskazuje elementy komórki odpowiednio je nazywając i określając ich funkcję. Jeśli ta informacja jest zgodna z prawdą to uczeń podnosi zieloną kartkę a jeśli informacja jest fałszywa – czerwoną.

 

Czas trwania:
45 minut

 

Opracowała : Sylwia Brenk

 

Źródło:

Nowa Era Marian Sęktas, Joanna Stawarz Puls Życia kl5 Podręcznik do biologii dla klasy piątej szkoły podstawowej 2018r.

Multimedialny Atlas Anatomiczny wyd. Nowa Era

 


                 SCENARIUSZ LEKCJI WOS-U PRZEPROWADZONEJ W KLASIE VIII

 

Temat: Oblicza współczesnego patriotyzmu.

 

Cele wynikające z podstawy programowej: uczeń

- zna pojęcie ojczyzny,

- wie czym jest mała ojczyzna,

- rozumie pojęcie patriotyzmu,

- umie wymienić postawy patriotyczne,

- określa problematykę poznanego dzieła filmowego,

- wykorzystuje w interpretacji pojęć wiedzę historyczną, wartości uniwersalne.

 

Kształtowane kompetencje kluczowe:

- porozumiewanie się w języku ojczystym: czytanie ze zrozumieniem, interpretowanie, argumentowanie,

- wybieranie informacji , wyrażanie opinii, wykorzystywanie pojęć w mowie i piśmie,

- świadomość i ekspresja kulturalna: doświadczanie uczuć związanych z dziełem filmowym i muzycznym, wyrażanie opinii i refleksji, rozumienie wartości moralnych,

- kompetencje społeczne: współpraca, szacunek wobec rozmówcy, innych poglądów,

- uczenie się: samodzielna praca z tekstem, układanie notatki,

Matematyczne: określanie wieku.

 

Metody pracy: prezentacja filmu, pogadanka, dyskusja, praca z tekstem z e-podręcznika, udział w sondażu Kuby Jankowskiego.

Formy pracy: zbiorowa, jednolita.

  

Przebieg zajęć:

 

1.      Rozmowa wstępna na temat pojęć- ojczyzna, mała ojczyzna.

2.      Odwołanie się do wiedzy historycznej uczniów odnośnie okoliczności, w jakich przyszło Polakom walczyć o wolność-    prezentacja krótkometrażowego                 filmu „ Niezwyciężeni” M.  Misińskiego.

https://historia.wprost.pl/10075994/w-taki-sposob-historii-polski-jeszcze-nie-pokazywano-zobacz-film-niezwyciezeni.html

3.      Czytanie tekstów z e-podręcznika i wykonywanie ćwiczeń. https://epodreczniki.pl/a/moja-wielka-i-mala-ojczyzna-patriotyzm/D13c9mUNt

4.      YouTube- udział w ulicznym sondażu Kuby Jankowskiego. Odpowiedzi na pytania: https://www.youtube.com/watch?v=-NDYOBOdu4E

- Co to jest patriotyzm?

- Czy młodzi ludzie są patriotami?

- Czy sam jesteś patriotą?

- Jak pokazywać patriotyzm na co dzień?

 

5.      Obejrzenie tekstu multimedialnego z e- podręcznika.

Zapiszcie swoją definicję patriotyzmu.

 

6.      Czym jest patriotyzm XXI wieku?

 https://www.youtube.com/watch?v=E4FDhHnQ1Yw

Muzyka z YouTube –T. Love „ To Wychowanie” jako wyraz współczesnego patriotyzmu.

https://www.youtube.com/watch?v=tp2F8C6vD7o

 

7.      Zadanie domowe: Wykonajcie miniprojekt pt. „ Oblicza współczesnego patriotyzmu.”

Opracowała: Izabela Symoszyn


Scenariusz lekcji geografii w klasie ósmej

 Temat: Ludność Ameryki.

 

Treści podstawy programowej:

XVI Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej
i Południowej:
sytuacja rdzennej ludności;

Uczeń:

5) ocenia sytuację rdzennej ludności oraz wyjaśnia przyczyny zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej lub Południowej;

 Cel ogólny:

Uczeń określa przyczyny etnicznego i kulturowego zróżnicowania ludności Ameryki.

 Cele szczegółowe:

1. Wiadomości:
Uczeń:
- zna przyczyny zróżnicowania rasowego i etnicznego Ameryki

- zna przyczyny zaniku kultury rdzennych mieszkańców Ameryki

- zna zmiany liczby ludności Ameryki

       2. Umiejętności:

      Uczeń:
      - potrafi omówić wielkie migracje w historii zasiedlania Ameryki

      - rozumie sytuację rdzennej ludności

      - potrafi omówić skutki zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryk     

 3. Postawa:

Uczeń:
- doskonali umiejętność pracy w grupie.

- czuje odpowiedzialność za przekazywaną wiedzę innym osobom.

 Metody:

JIGSAW

 Forma pracy:

- grupowa

 Środki dydaktyczne:

- podręcznik i zeszyt ucznia
- atlas geograficzny

- ogólnogeograficzna i polityczna mapa ścienna Ameryki Północnej
i Ameryki Południowej

 Przebieg lekcji:

 FAZA WPROWADZAJĄCA:

1) Powitanie uczniów
2) Czynności organizacyjno – porządkowe

3) Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele

 Nawiązanie do tematu:

     W epoce przedkolumbijskiej, czyli przed przybyciem Europejczyków
do Ameryki, kontynent był zamieszkiwany przez bardzo zróżnicowane grupy ludności o zróżnicowanym stopniu rozwoju. Od
momentu podróży Krzysztofa Kolumba zapoczątkowano napływ mieszkańców Starego Świata – Europejczyków, Afrykanów i Azjatów – do Ameryki. Była to największa wymiana ludności na wielkim obszarze lądowym w historii ludzkości.
Nauczyciel prezentuje krótki film wydawnictwa Nowa Era na stronie:
www.docwiczenia.pl , kod: N8GRLB przedstawiający wielki napływ migracji obu Ameryk.

FAZA REALIZACYJNA:

Temat lekcji :

Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszycie.

Temat: Ludność Ameryki.

Nauczyciel nawiązuje do tematu, następnie dzieli klasę na czteroosobowe grupy (np. poprzez odliczenie). Każdemu członkowi zespołu nauczyciel wręcza kartę pracy z osobnym zestawem zadań do opracowania. Każda grupa posiada całość materiału (zestawy 1–4 : Załącznik nr 1). Nauczyciel określa czas na wykonanie zadań (15 min).

Uczniowie na podstawie informacji z podręcznika, atlasu geograficznego oraz map ściennych samodzielnie wykonują zadania z kart pracy. Odpowiedzi na pytania zapisują w zeszycie przedmiotowym.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. W razie potrzeby pomaga
im i udziela dodatkowych wyjaśnień.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie, którzy opracowywali to samo zagadnienie zbierają się przy oddzielnych stolikach. W ten sposób powstają cztery zespoły ekspertów, którzy omawiają przygotowywane treści,
a następnie wspólnie zastanawiają się, w jaki sposób przekazać zagadnienia pozostałym osobom ze swoich pierwotnych grup. Mają na to 10 min.

Po upływie określonego czasu uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup i przedstawiają pozostałym materiał, który przygotowali w zespołach eksperckich. Podczas pracy na lekcji wszyscy uczniowie pracują, każdy
ma określone zadanie do wykonania i zaprezentowania, wszyscy uczniowie mogą opanować główne treści lekcji.

     FAZA PODSUMOWUJĄCA:

Nauczyciel zadaje pytania kontrolne, aby sprawdzić stopień opanowania materiału przez uczniów.

Zadanie domowe:

Uzupełnij ćwiczenia str. 57-58.

Czas trwania:

45minut

Opracowała : Sylwia Brenk

 Źródło:

Nowa Era Tomasz Rachwał, Dawid Szczypiński Planeta Nowa Podręcznik do geografii dla klasy ósmej szkoły podstawowej 2018r.

Wydawnictwa Nowa Era strona: www.docwiczenia.pl , kod: N8GRLB

 Załącznik 1. Zestawy zadań dla grup:

1. Na podstawie podręcznika scharakteryzuj zróżnicowanie etniczne

i kulturowe Ameryki.

2. Korzystając z dostępnych źródeł omów przebieg fal migracji w Ameryce.

Dokonaj analizy zmian liczby ludności Ameryki na podstawie wykresu Liczby ludności Ameryki w latach 1920-2015 w podręczniku na str. 123.

3.  Na podstawie podręcznika omów sytuację rdzennej ludności Ameryki;

korzystając z mapy w podręczniku przedstawiającej Udział rdzennej ludności w ogólnej liczbie mieszkańców oraz map ściennych i atlasów odczytaj,
w których krajach Ameryki jest najniższy udział ludności rdzennej
i zastanów się dlaczego tak jest.

4. Korzystając z dostępnych ci źródeł wymień przyczyny zanikania kultur pierwotnych w Ameryce oraz ich skutki.



Scenariusz lekcji biologii w klasie siódmej

 

 Temat: Narząd słuchu i równowagi- budowa i czynności ucha.  

 Treści podstawy programowej:

10. Narządy zmysłów. Uczeń:

4) Rozpoznaje elementy budowy ucha (na modelu, rysunku, według opisu itd.)
oraz przedstawia ich funkcje,

5) Określa wpływ hałasu na zdrowie człowieka,

6) Przedstawia rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku; wskazuje

umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom.

 Cel ogólny:

Poznanie i zrozumienie budowy i czynności narządu słuchu i równowagi,
oraz kształtowanie świadomości uczniów o szkodliwości hałasu na prawidłowe
funkcjonowanie ucha.

 Cele szczegółowe:

1. Wiadomości:
Uczeń:
- zapoznaje się z położeniem ucha
- zapoznaje się i rozumie budowę ucha
- zapoznaje się z funkcją ucha i funkcjami poszczególnych elementów

- zna elementy ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego
- wyjaśnia na schemacie (modelu) przebieg fali dźwiękowej oraz mechanizm
powstawania dźwięków
- ma świadomość konieczności ochrony słuchu przed czynnikami zewnętrznymi
- ma świadomość, jak
należy dbać o higienę słuchu oraz higienę ucha

- poznanie w jaki sposób odbieramy wrażenia zmysłowe – bodźce dźwiękowe

 2. Umiejętności:

Uczeń:
- rozpoznaje poszczególne części ucha
- potrafi podać drogę, jaką odbywa fala dźwiękowa dochodząca do ucha

- potrafi wyjaśnić, jaką rolę spełniają poszczególne elementy układu
-wyjaśnia mechanizm utrzymania równowagi

 3. Postawa:

Uczeń:
- rozwija własne zainteresowania biologiczne
-
rozumie, iż należy dbać o higienę i właściwy stan uszu
- uczy się komunikacji
w zespole, współdziałania, rozwiązywania problemów
- precyzyjnie omawia i uczy się słuchania innych
- uczy się sumienności i dociekliwości

 Metody: pogadanka, pokaz, obserwacja, doświadczenie

 Forma pracy:

-indywidualna, grupowa,

 Środki dydaktyczne:

- model ucha

- prezentacja multimedialna
- podręcznik i zeszyt ucznia
- animacja

- balon, sznurek, nożyczki, przeciętą butelkę plastikową, cukier lub posypka, trąbka
- karty pracy

 

Przebieg lekcji:

 

FAZA WPROWADZAJĄCA:

1) Powitanie uczniów

2) Czynności organizacyjno – porządkowe
3) Przypomnienie w formie burzy mózgów informacji z poprzednich zajęć
4) Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele

Nawiązanie do tematu:

         Na wcześniejszych lekcjach biologii mówiliśmy o różnych zjawiskach zachodzących w przyrodzie, które jako istoty żywe rejestrujemy za pomocą narządów  zmysłu. Zmysły są naszym łącznikiem ze światem. Na dzisiejszej lekcji zastanowimy się, dlaczego słyszymy dźwięki?

FAZA REALIZACYJNA:

Temat lekcji :

Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszycie.

Temat: Narząd słuchu i równowagi- budowa i czynności ucha.  

         Aby dowiedzieć się, co to jest dźwięk i dlaczego słyszymy musimy powiedzieć kilka słów o budowie i działaniu ludzkiego ucha.

Nauczyciel prezentuje model ucha wskazując poszczególne elementy ucha, opowiada za co są odpowiedzialne. Dokonuje podziału na ucho zewnętrzne, środkowe
i wewnętrzne. Określa rolę poszczególnych elementów ucha w odbieraniu fal dźwiękowych. Zapoznaje uczniów z rolą trąbki słuchowej jako kanału łączącego u
cho środkowe ze środowiskiem zewnętrznym. Omawia narządy ucha wewnętrznego odpowiedzialne za utrzymanie równowagi.
Następnie uczniowie oglądają animację przedstawiającą drogę jaką pokonuje fala dźwiękowa w uchu:
https://www.youtube.com/watch?v=CfJ-AAEOyKY

Uczniowie wykorzystując model ucha w oparciu o zdobytą wiedzę starają
się omówić drogę fali dźwiękowej od małżowiny usznej do mózgu.

Nauczyciel rozdaje karty pracy uczniom – schemat budowy ucha, uczniowie
w grupach podpisują elementy budujące ucho zewnętrzne, wewnętrzne i środkowe.

Uczniowie prezentują wypełnioną kartę pracy, porównują ją z pracami innych
i z modelem budowy ucha poprawiając błędy.

Nauczyciel zwraca uwagę na to, że cały otaczający nas świat wypełniony
jest dźwiękami, które mogą być naturalne (występujące w przyrodzie) lub sztuczne wytwarzane przez różne maszyny oraz instrumenty.
Uczniowie krótko przypominają sobie wiadomości poznane na lekcji fizyki dotyczące dźwięku : co jest źródłem dźwięku i jak powstaje?

Nauczyciel zadaje pytanie: dlaczego słyszymy dźwięki? Wyjaśnia pojęcie fali dźwiękowej wykorzystując porównanie że dźwięk rozchodzi się w postaci fal podobnie jak rozchodzą się fale na wodzie. Prezentuje w sposób doświadczalny: „Jak zobaczyć dźwięk?”. Informuje uczniów, że Fale dźwiękowe są to podłużne fale mechaniczne. Mogą rozchodzić się zarówno w ciałach stałych jak i w cieczach i gazach. Rozchodzą się w ośrodku materialnym jako ciąg drgań cząstek ośrodka. Zakres częstotliwości fal mechanicznych może być bardzo duży.

Uczniowie wykorzystując: balon, sznurek, nożyczki, przeciętą butelkę plastikową, cukier lub posypkę i trąbkę wykonują w grupach membranę obrazującą mechanizm słyszenia. Dmuchając w trąbkę wydobywają z niej dźwięk tworząc fale dźwiękowe, które rozchodzą się w powietrzu i docierają do butelki z gumową membraną. Wibrujące powietrze wprawia ją w ruch co powoduje, że znajdujący się na niej cukier lub posypka podskakują. Uczniowie wyciągają wspólnie z nauczycielem wniosek: podobny proces zachodzi w uchu, w którym czuła błona bębenkowa zachowuje
się tak samo jak membrana w wykonanym przez uczniów doświadczeniu.

         Na zakończenie nauczyciel podaje uczniom, że natężenie dźwięku mierzy
się w decybelach (dB). Omawia także jakie dźwięki mają wpływ na nasz słuch:
gdy natężenie dźwięku wynosi o dB, to nie słyszymy go, gdy jego wartość przekracza 120 dB, dźwięk jest tak głośny że odczuwamy ból. Przekroczenie 140 dB powoduje uszkodzenie słuchu.
FAZA PODSUMOWUJĄCA:

Uczniowie samodzielnie próbują nazwać na modelu ucha poszczególne elementy jego budowy. Omawiają budowę, funkcję ucha, mechanizm słyszenia
i równowagi.
Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną podsumowującą lekcję.

Uczniowie otrzymują kartę pracy do uzupełnienia i wklejają ją do zeszytu.

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.

Uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania w zeszycie ćwiczeń.

Pogadanka na temat higieny narządu słuchu, najczęstszych wad i ich korygowania.

 

Karta pracy:
Podpisz zaznaczone na rysunku elementy budowy ucha:

  

Zadanie domowe:

Wymień czynniki mogące przyczynić się do utraty słuchu.

***

Wyjaśnij, dlaczego u ludzi starszych istnieją problemy z zachowaniem równowagi?

Czas trwania:

45 minut

Opracowała: Sylwia Brenk

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C5%82uch#/media/Plik:Ear-anatomy.svg

 

Nowa era Małgorzata Jefimow Puls Życia kl8 Podręcznik do biologii dla klasy siódmej szkoły podstawowej Nowa edycja 2020-2022

Strona internetowa: https://www.youtube.com/watch?v=CfJ-AAEOyKY



SCENARIUSZ LEKCJI Z MATEMATYKI W KLASIE IV     

Część wstępna zajęć

1. Sformułowanie i zapis tematu (w odniesieniu do celu, który założył i chce osiągnąć nauczyciel).

Temat: Planując wyjazd na Jarmark, zaplanuj… budżet! Obliczenia pisemne.

Cel główny: Planowanie budżetu z zastosowaniem obliczeń pisemnych – wykorzystanie informacji dotyczących wartości.

Cele szczegółowe. Uczeń:

1. Posługuje się zasadami mnożenia i dodawania liczb naturalnych.

2. Wykorzystuje w praktyce działania na liczbach naturalnych do obliczania kosztu zaplanowanego wyjazdu.

3. Planuje kolejność wykonywania czynności.

4. Buduje strategię wykorzystania posiadanych informacji.

5. Zamienia jednostki długości i pieniędzy.

6. Trenuje umiejętności matematyczne – działania pisemne na liczbach naturalnych, zamiana jednostek, obliczanie czasu.

2. Odniesienie do podstawy programowej i zapis dotyczący jej wzbogacenia (poszerzenia, pogłębienia treści/zagadnień) o nowości.

2.1 dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;

2.2 dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym:

2.5 stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz rozdzielność mnożenia względem dodawania;;

5.9 szacuje wyniki działań

12.4 wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach;

14.5 do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;

 3. Cele i treści nauczania.

Uczeń poznaje i stosuje metodę mapy pojęciowej. Rozwija płynność i giętkość myślenia, zadaje pytania otwarte, w tym wzajemne pytania ucznia do kolegi lub koleżanki. Efektywnie pracuje w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie (podkreślić to
w poleceniu, każdy jest odpowiedzialny za tę część zadania, której się podjął).

4. Podanie celu w języku ucznia (będziesz: wiedział, umiał, potrafił…)

Nauczyciel: Podczas dzisiejszych zajęć będziecie:

        Trenowali umiejętności matematyczne związane z obliczaniem pisemnym i pamięciowym,

        Zamieniali stosownie do potrzeb jednostki pieniędzy,

        Planowali budżet na wycieczkę na Jarmark,

        Formułowali argumenty do dyskusji i uzasadniali własne zdanie.

5. Postawienie pytania problemowego (otwartego: jak?, w jaki sposób?, dlaczego? (uzasadnij), co by było gdyby?, co zrobić, żeby?…).

W jaki sposób zaplanować budżet i obliczyć koszty związane z wyjazdem na Jarmark Bożonarodzeniowy?

6. Zadanie wprowadzające do tematu/zagadnienia (nawiązuje do tematu zajęć i pytania problemowego, pozwala nauczycielowi oszacować zasoby/wiedzę uczniów, którą już posiadają w zakresie tematu/zagadnienia, nad którym będą pracowali, stymuluje myślenie twórcze, motywuje do podejmowania dalszej aktywności, może stanowić rozgrzewkę intelektualną).

Zadanie (opis):

Uczniowie: Zostają podzieleni na 5 grup, każda grupa otrzymuje kopertę z zestawem przygotowanych działań,

Nauczyciel:

Otrzymaliście kartki z działaniami, na których również znajdują się fragmenty kodu QR. Użyjcie swojej wiedzy, aby obliczyć wartość wszystkich działań, a następnie ułóżcie wyniki w kolejności malejącej.

Po odwróceniu wyników i odczytaniu kodu QR, otrzymacie hasło w języku angielskim. Przetłumaczcie je i napiszcie na kartkach przygotowanych na ławkach – będzie to wasza nazwa grupy.

Nauczyciel:  Wykonaliście swoje zadanie, zapraszam Was teraz do zobaczenia efektów pracy sąsiednich zespołów.

Część główna zajęć

Wprowadzenie do zadania głównego:

Nauczyciel: Za chwilę obejrzycie film, będziecie nadbudowywać swoja wiedzę, będziecie ją konstruować. Dlatego proszę Was, byście w czasie tego filmu skupili się na tym i zanotowali w notatnikach jak obliczyć zaplanować budżet , na podane wyjście/wyjazd

Waszym zadaniem będzie dowiedzieć się z filmu jak zaplanować budżet na wyjazd na Jarmark dla 4 osób

FILM na tablicy multimedialnej (ze strony pi-stacja „Obliczenia praktyczne – budżet)

7. Wprowadzenie do zadania głównego i jego opis (zadanie służy rozwiązaniu problemu):

a) nadbudowanie wiedzy uczniów – rola nauczyciela ogranicza się do zaaranżowania pracy uczniów z dostępnymi źródłami wiedzy

b) przedstawienie uczniom zadania głównego – zadania do wykonania służącego rozwiązaniu:

Nauczyciel: Czy na podstawie filmu dowiedzieliście się jak zaplanować budżet?

Waszym zadaniem będzie zaplanowanie budżetu na przyjęcie wyjazd jednodniowy na Jarmark do Wrocławia dla 4 osób. Do zaplanowania budżetu wykorzystacie technikę mapy pojęciowej.Wykorzystajcie również tablety, aby wyszukać informacje o kosztach połączeń kolejowych, wyżywieniu oraz kosztach produktów.

 

Wskazówka dla nauczyciela: Nauczyciel krótko informuje i przypomina na czym polega mapa pojęciowa.

Nauczyciel: Podczas wykonywania zadania pamiętajcie, że Wasz budżet ma być konkretny i realny.

Zanim rozpoczniecie pracę, proszę porozmawiajcie ze sobą, zastanówcie się o co warto siebie nawzajem zapytać, zanim zaczniecie konstruować budżet.

Wykorzystajcie swoje mocne strony, starajcie się umiejętnie rozdzielić zadania, tak aby każdy członek zespołu był zaangażowany w pracę i czuł się odpowiedzialny za coś konkretnego. Pamiętajcie, że wspólnie jesteście twórcami Waszego budżetu.

8. Wykonanie zadania głównego przez uczniów.

Uczniowie:

1. Tworzą plan, analizują dane, przeliczają , a następnie wykonują mapę pojęciową.)

9. Weryfikacja – sprawdzanie rozwiązania, udoskonalanie.

10. Prezentacja rozwiązań przez uczniów.Jest to cześć zajęć, kiedy uczniowie dokonują autoprezentacji, prezentacji pracy zespołu i wstępnej samooceny/oceny koleżeńskiej, np. to się nam udało, to był dobry pomysł…)

Nauczyciel: Zaplanowaliście swój budżet proszę Was teraz o przedstawienie wyników swojej pracy. Wybierzcie w jaki sposób dokonacie prezentacji swojego budżetu, może każdy
z członków grupy będzie chciał przedstawić tę część budżetu, którą sam wykonał?

Wskazówka dla nauczyciela: Pozostałych uczniów proś o nagrodzenie swoich kolegów za poprawnie wykonane zadanie. Nauczyciel może powiedzieć: Zastanówcie się w jaki sposób ich nagrodzicie? Każdy zespół wymyśla swój własny sposób nagradzania innych.

Część końcowa zajęć – podsumowanie

11. Ważne pytania nauczyciela (skłaniające dzieci do autorefleksji i samooceny/oceny koleżeńskiej): Czego nowego się dzisiaj nauczyliście?, Jak się wam pracowało?, Co was zaskoczyło? Z czego jesteście najbardziej zadowoleni?, itp.

Nauczyciel: Na dzisiejszej lekcji trenowaliście umiejętności matematyczne dotyczące obliczeń pieniężnych, zapraszam Was do stworzenia dla siebie informacji zwrotnej. Dokończcie zdania na karteczkach. Jeśli ktoś jest chętny, to zapraszam do przeczytania swojej refleksji.

Uczniowie: Otrzymują kartki ze zdaniami, które zaczynają się od zwrotów: : „Dowiedziałem się, że...”, „Zaczynam się zastanawiać...” „Zaskoczyło mnie, że...”,

 

Na ławkach są tablety, które wyświetlają 4 piktogramy umiejętności, uczniowie wybierają najważniejszy dla nich:

zadawałem pytania

podejmowałem decyzje

współpracowałem w zespole – opracowywałem budżet, obliczałem budżet.

oglądałem film – nadbudowywałem wiedzę na temat planowania budżetu

Wybierzcie ten, który oznacza, że taki właśnie sposób pracy na lekcji pomógł wam dziś trenować umiejętności matematyczne,

13. Informacja zwrotna od uczniów o efektywności sposobów pracy podczas zajęć służących uczeniu się (np. światła, mówiące kartki, zdania niedokończone, kostka, kosz i walizka, buźki itp.)   Jaki sposób pracy, co konkretnie, jakie metody, formy, środki dydaktyczne, działania na lekcji pomogły wam dziś

14. Praca domowa, jako forma utrwalenia, poszerzenia wiedzy, dalszego eksplorowania zagadnienia i pracy własnej wynikającej z ciekawości poznawczej ucznia – zadania do wyboru (dla zainteresowanych).

Do wyboru:

– w czasie weekendu w rodzinach zwykle robi się większe zakupy, zaplanujcie wraz z rodzicami budżet dla rodziny na niedzielne śniadanie

– wymyślcie na zajęcia zestaw towarów i produktów, które będą niezbędne aby zaplanować wigilię.

16. Metody, formy pracy i środki dydaktyczne.

– praca w grupach,

- rozsypanka, hasła

– praca indywidualna,

– film,

– kartki z informacjami które posłużą do obliczeń,



Opracowała: Katarzyna Stefaniak 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz